• صفحه‌نخست
  • بانک اطلاعات علمی
  • کتابخانه
  • ارتباط با ما
    شماره‌های تماس

    مرکز قم
    تلفـن: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    فکس: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    سامانه‌پیامکی: ۳۰۰۰۱۲۳۰۰۱۱۰۲۰
    خیابان جمهوری، میدان سپاه، بطرف ریل، پلاک ۵۰

    مرکز تهران
    تلفـن: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    فکس: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    بلوارکشاورز،خیابان نادری،ک حجت‌دوست،پ ۵۶
ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان اثربخشی درمان بین فردی فراشناختی بر کاهش ادراک درد و تعارض زناشویی زوج‌های در مرحله آشیانه خالی
تعداد صفحات 13
نویسنده زهرا منتجبیان - صدیقه رضایی دهنوی
مشخصات نشریه  بي‌هوشي و درد - انجمن رژيونال آنستزي و درد ايران شماره 3
تاریخ انتشار پائیز - 1400
محدوده صفحات 103-91
زبان فارسی
کلید واژه اصفهان  زوجین شهر اصفهان  آشیانه خالی  زوجین دارای تعارض زناشویی  فراشناخت  تعارض زناشویی  درمان میان فردی گروهی  فراشناخت درمانی  ادراک درد  درمان بین فردی فراشناختی  طرحواره‌های بین فردی  
چکیده زمینه و هدف: هدف از پژوهش حاضر بررسی اثربخشی درمان بین فردی فراشناختی بر کاهش ادراک درد و تعارض زناشوییِ زوج‌های در مرحله آشیانه خالی می‌باشد.
مواد و روش‌ها: پژوهش حاضر نیمه آزمایشی با گروه کنترل همراه با پیش‌آزمون و پس‌آزمون بود. جامعه آماری پژوهش را کلیه زوج‌های در مرحله آشیانه خالی در شهر اصفهان در سال ۱۳۹۸ تشکیل دادند. روش نمونه‌گیری به صورت هدفمند بود و با در نظر گرفتن معیارهای ورود به مطالعه، ۱۶ زوج در دو گروه ۱۶ نفری به صورت تصادفی گمارده شدند. گروه آزمایش در ۸ جلسه حضوری مداخله آموزشی مبتنی بر رویکرد بین فردی فراشناختی، هفته‌ای یکبار، به مدت 1۲0 دقیقه شرکت و گروه گواه در فهرست انتظار قرار گرفتند. شایان ذکر است که شرکت کنندگان به پرسشنامه‌ درد مک گیل ساخته شده توسط ملزاک و پرسشنامه تجدید نظر شده تعارض زناشویی باقری و همکاران به عنوان پیش‌آزمون و سپس پس‌آزمون پاسخ دادند. جهت تجزیه و تحلیل داده‌ها از روش تحلیل کواریانس استفاده شد.
یافته‌ها: نتایج نشان داد که آموزش درمان بین فردی فراشناختی موجب بهبود معنادار میانگین نمرات ادراک درد و تعارض زناشویی در گروه آزمایش نسبت به گروه کنترل شده است بنابراین نتایج حاکی از کاهش ادراک درد و تعارض زناشویی در زوج‌های در مرحله آشیانه خالی بود.
نتیجه‌گیری: استفاده از رویکرد بین فردی فراشناختی در جهت کاهش ادراک درد و تعارض زناشویی مفید خواهد بود.

کد مقاله 42924
تعداد بازدید 160

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397