• صفحه‌نخست
  • بانک اطلاعات علمی
  • کتابخانه
  • ارتباط با ما
    شماره‌های تماس

    مرکز قم
    تلفـن: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    فکس: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    سامانه‌پیامکی: ۳۰۰۰۱۲۳۰۰۱۱۰۲۰
    خیابان جمهوری، میدان سپاه، بطرف ریل، پلاک ۵۰

    مرکز تهران
    تلفـن: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    فکس: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    بلوارکشاورز،خیابان نادری،ک حجت‌دوست،پ ۵۶
ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان واکاوی کیفی محدودیت‌های نشاط اجتماعی زنان در شهر کرمان
تعداد صفحات 12
نویسنده عبدالحسین دانشوری نسب
مشخصات نشریه  آموزش بهداشت و ارتقاي سلامت ايران - انجمن علمي آموزش بهداشت و ارتقاي سلامت ايران شماره 3 پیاپی 35
تاریخ انتشار پائیز - 1400
محدوده صفحات 322-311
زبان فارسی
کلید واژه عوامل اجتماعی  کرمان  محدودیت  عوامل فردی  مطالعه کیفی  محدودیت‌های اجتماعی  نشاط اجتماعی زنان  رویکرد تفسیری  نشاط اجتماعی  محدودیت‌های فردی  
چکیده زمینه و هدف: نشاط اجتماعی از جمله ویژگی های اساسی و بنیادی زندگی اجتماعی است که سهم زیادی در بهبود سلامت روان افراد جامعه و روابط بین آنها بر عهده دارد. اگرچه پژوهش های زیادی در خصوص نشاط اجتماعی انجام شده است، اما پژوهش های اندکی در خصوص محدودیت های نشاط اجتماعی زنان صورت گرفته است. هدف اصلی پژوهش حاضر، واکاوی کیفی محدودیت های نشاط اجتماعی زنان در شهر کرمان است.
مواد و روش‌ها: پژوهش حاضر یک تحقیق کیفی و در قالب پارادایم تفسیری صورت گرفته است. داده های آن با استفاده از مصاحبه های متمرکز گروهی گردآوری شده اند. سه گروه 12-10 نفره (در مجموع 33 نفر) از زنان 20 ساله به بالای شاغل در شهر کرمان با استفاده از روش نمونه گیری هدفمند و با حداکثر تنوع انتخاب شده و مورد مطالعه قرار گرفتند. از رویکرد تحلیل مضمون برای تحلیل داده ها استفاده شده است.
یافته ها: بر مبنای تحلیل مضمون، دو مضمون اصلی استخراج شد که عبارت بودند از عوامل اجتماعی که خود مشتمل بر سه مضمون فرعی: خانواده (سخت گیری محدودیت و تبعیض جنسیتی)، محیط کار (کنترل بیش از حد از سوی کارفرما و سیستم حاکم بر سازمانها، کنترل محسوس و نامحسوس، انگ اجتماعی، محدودیت پوشش و آرایش) و اجتماع (وجود باورها و اعتقادات خاص، محدودیت های مرتبط با جابجایی و تحرک، محدودیت انجام بعضی فعالیت ها برای زنان، نادیده گرفتن نقش مردان در ایجاد ناامنی در جامعه، عدم قدرت در بیان واکنش مناسب به محدودیت های اعمال شده) بود و عوامل فردی که خود مشتمل بر دو زیر مضمون بعد بیرونی (سبک زندگی) و بعد درونی (نگرش و بینش، فقدان عزت نفس) بود.
نتیجه گیری: نتایج پژوهش نشان داد که زنان مورد مطالعه با موانع و محدودیت هایی در زمینه نشاط اجتماعی خود روبرو هستند. این محدودیت ها عمدتا مجموعه ای از عوامل اجتماعی و فردی همچون تبعیض جنسیتی، انگ اجتماعی، فقدان امنیت در فضای عمومی، وجود باورها و اعتقادات خاص و در نهایت سبک زندگی زنان مورد مطالعه بود که نشاط اجتماعی آنها را مختل نموده بود.

کد مقاله 42923
تعداد بازدید 108

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397