• صفحه‌نخست
  • بانک اطلاعات علمی
  • کتابخانه
  • ارتباط با ما
    شماره‌های تماس

    مرکز قم
    تلفـن: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    فکس: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    سامانه‌پیامکی: ۳۰۰۰۱۲۳۰۰۱۱۰۲۰
    خیابان جمهوری، میدان سپاه، بطرف ریل، پلاک ۵۰

    مرکز تهران
    تلفـن: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    فکس: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    بلوارکشاورز،خیابان نادری،ک حجت‌دوست،پ ۵۶
ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان زندگی و زمانه زنان ایرانی در اینستاگرام: تحلیل ایدئولوژیک عکس‌های زنان در شبکه اجتماعی اینستاگرام
تعداد صفحات 40
نویسنده اعظم راودراد - میترا شمسی
مشخصات نشریه  مطالعات رسانه‌های نوین - دانشگاه علامه طباطبایی - علمی پژوهشی سال 7 پیاپی 26
تاریخ انتشار تابستان - 1400
محدوده صفحات 170-131
زبان فارسی
کلید واژه زن ایرانی  هویت فردی زن  هویت اجتماعی زنان  هویت فردی  هویت اجتماعی  بازنمایی  هویت زنان  شبکه‌های اجتماعی  هویت زن ایرانی  بازنمایی زن   شبکه‌های اجتماعی مجازی  بازنمایی هویت زنانه  شبکه‌های مجازی  عکس  شیوه بازنمایی زنان  اینستاگرام  فعالیت در اینستاگرام  بازنمایی بصری  تحلیل ایدئولوژیک  پیام‌های بصری  
چکیده پژوهش حاضر به واکاوی پیام‎های بصری‎ای می‎پردازد که زنان ایرانی در شبکه اجتماعی اینستاگرام به‌ اشتراک گذاشته‎اند، با این هدف که دریابیم آنها چگونه خود را در این شبکه بازنمایی می‎کنند. این واکاوی، بر اساس تحلیل ایدئولوژیکِ «جان بِرجر» صورت گرفته‌است و در آن، هر تصویر، گزارشی از این موضوع نگریسته شده که یک زن هویت فردی و اجتماعی خود را چگونه می‏‌بیند، تعریف می‏کند و نشان می‏‌دهد. در این پژوهش، پس از معرفی کاربران و ارزیابی فضای کلی تصاویرشان، چند نمونه عکس هر کاربر تحلیل شده‌است. در جمع‏‌بندی تصاویر کاربران کوشیده‌ایم رابطه تصاویر با گفتما‎ن‎های موجود درباره زنان مشخص شود.
بر اساس یافته‎های پژوهش، برخی از تصاویر زنان بر نوعی مقاومت در برابر فشارهای اجتماعیِ تبدیل شدن به زنی هنجارمند دلالت دارد که آن را می‎توان نشانی از بازاندیشی در هویت تعریف‌شده زن و ساخت و بازنمایی هویت بر اساس انتخاب کاربران دانست. تحلیل بیشتر تصاویر نشان می‎دهد زنان در روایت بصری زندگی خود، با بازنمایی خود بر اساس هنجارها و ارزش‎های رایج جامعه، به تقویت ارزش ‏های هژمونیک نظام فرهنگی‎ مردسالارانه‌ای می‎پردازند که در آن بالیده ‏اند. آنها دست به کنش‎‏های روایی بصری می‎زنند که موقعیت زنانگی را آن‌طور تعریف می‏ کند که جامعه مطلوب می‌داند!

کد مقاله 42907
تعداد بازدید 143

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397