عنوان | پیش بینی سرزندگی تحصیلی بر اساس جو عاطفی خانواده، شکفتگی و شفقت به خود در دانشجویان علوم پزشکی کرمانشاه در سال تحصیلی 1399-1398 |
تعداد صفحات | 8 |
نویسنده |
|
مشخصات نشریه | توسعه آموزش در علوم پزشکی - دانشگاه علوم پزشکی زنجان پیاپی 43 |
تاریخ انتشار | پائیز - 1400 |
محدوده صفحات | 64-57 |
زبان | فارسی |
کلید واژه | کرمانشاه جو عاطفی خانواده جو خانواده دانشجويان علوم پزشکی سرزندگی تحصیلی دانشجویان کارشناسی شفقت خود شکفتگی جو عاطفی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه |
چکیده |
زمینه و هدف: سرزندگی تحصیلی از عوامل تأثیرگذار بر یادگیری است و در موفقیت تحصیلی دانشجویان نقش بسزایی دارد. پژوهش حاضر با هدف پیش بینی سرزندگی تحصیلی بر اساس جو عاطفی خانواده، شکفتگی و شفقت به خود در دانشجویان علوم پزشکی انجام گردید. روش بررسی: مطالعه حاضر از نوع همبستگی بود. جامعه آماری پژوهش حاضر شامل کلیه دانشجویان کارشناسی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه در نیم سال اول سال تحصیلی 1399-1398 بود. با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی 339 نفر انتخاب شد. ابزار گردآوری اطلاعات شامل، پرسش نامه های سرزندگی تحصیلی، جو عاطفی خانواده، شکفتگی و شفقت به خود بود. داده ها با استفاده از آمار توصیفی و روش تحلیل همبستگی کانونی با استفاده از نسخه 24 نرم افزار SPSS مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. یافته ها: نتایج حاصل از تحلیل همبستگی متعارف نشان داد که بین متغیرهای سرزندگی تحصیلی با جو عاطفی خانواده، شکفتگی، و شفقت به خود دانشجویان رابطه معناداری وجود دارد (001/0 > P و 69/0 = λ و 38/75 F = ). همچنین، بر اساس نتایج تحلیل رگرسیون، 31 درصد از واریانس متغیر سرزندگی تحصیلی به کمک متغیرهای پیشبین (جو عاطفی خانواده، شکفتگی، شفقت به خود قابل پیشبینی است. نتیجه گیری: نتایج پژوهش حاضر می تواند به برنامه ریزان و مجریان آموزش عالی، جهت اتخاذ سیاست های مناسب آموزشی، به منظور شناخت عوامل موثر بر سرزندگی و تلاش برای افزایش آن یاری رساند. |
کد مقاله | 42904 |
تعداد بازدید | 175 |
|