• صفحه‌نخست
  • بانک اطلاعات علمی
  • کتابخانه
  • ارتباط با ما
    شماره‌های تماس

    مرکز قم
    تلفـن: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    فکس: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    سامانه‌پیامکی: ۳۰۰۰۱۲۳۰۰۱۱۰۲۰
    خیابان جمهوری، میدان سپاه، بطرف ریل، پلاک ۵۰

    مرکز تهران
    تلفـن: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    فکس: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    بلوارکشاورز،خیابان نادری،ک حجت‌دوست،پ ۵۶
ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان بررسی تأثیر ویژگی‌های شخصیتی بر تعارض حسابرس با نقش واسطه‌ای جنسیت در ایران
تعداد صفحات 13
نویسنده بهروز نباوند ساریخانبیگلو - سینا خردیار - کیهان آزادی هیر - مریم اوشک سرائی
مشخصات نشریه  سلامت و بهداشت سال 12 شماره 3 پیاپی 51
تاریخ انتشار پائیز - 1400
محدوده صفحات 457-445
زبان فارسی
کلید واژه جنسیت  تعارض  ایران  روان رنجوری  برون‌گرایی  پنج عامل شخصیت  جنسیت حسابرس  حسابرسی  حسابرسان زن  حسابرسان مرد  زنان برون‌گرا  حسابرسان  مدیریت صاحبکار  مردان برون‌گرا  
چکیده زمینه و هدف: ویژگی‫ های شخصیتی افراد می‌تواند الگوهایی برای پیش‫ بینی رفتار و حالت‫ های روانی آنان فراهم آورد. ویژگی‌های فردی و شخصیتی از جمله عواملی هستند که می‌توانند بر تعارض میان حسابرس و مدیریت صاحبکار تاثیر بگذارند. لذا هدف پژوهش حاضر بررسی تاثیر ویژگی‌های شخصیتی بر تعارض میان حسابرس و مدیریت با نقش تعدیلگر جنسیت می‌باشد.
روش کار: پژوهش حاضر یک مطالعه توصیفی- تحلیلی بود و جامعه آماری آن 5020 نفر حسابرسان شاغل طی سال 1398 در موسسات حسابرسی و سازمان حسابرسی در کل ایران بود که با روش نمونه‌گیری تصادفی و با استفاده از جدول مورگان، تعداد نمونه 357 نفر انتخاب شدند. ابزار جمع­ آوری داده­ ها پرسشنامه فرم کوتاه آزمون شخصیتی نئو و پرسشنامه تعارض استفاده شده در پایان نامه حیرانی بود. تایید روابط بین متغیرها، با تحلیل عاملی تاییدی و تکنیک مدل سازی با استفاده از نرم‌افزار Smartpls3 انجام شد.
یافته‌ها: یافته های پژوهش نشان داد که بیشترین و کمترین میانگین ویژگی‫های شخصیتی در بین حسابرسان به ترتیب برون‌گرایی (92/49) و روان‌رنجوری (92/23) بود. از میان پنج عامل شخصیتی، روان‌رنجوری رابطه معنادار و منفی، و برون‌گرایی رابطه معنادار و مثبت با تعارض میان حسابرس و مدیریت صاحبکار داشت. ضریب تعیین روان رنجوری 14/0- و برونگرایی 56/0 بود. همچنین نتایج نشان داد جنسیت نقش تعدیلگر در رابطه میان برون‌گرایی حسابرس و تعارض با مدیریت صاحبکار داشته و ضریب تعیین آن 110/0 بود. در این بین مردان برون‌گرا در مقایسه با زنان برون‌گرا، بیشتر دچار تعارض با مدیریت صاحبکار می‌شدند.
نتیجه‌گیری: پژوهش حاضر نشان داد که مردان برون‌گرا در مقایسه با زنان برون‌گرا، بیشتر دچار تعارض با مدیریت صاحبکار می‌گردند، بنابراین مردان با ویژگی شخصیتی برونگرا (که ویژگی شخصیتی غالب در بین حسابرسان می‫ باشد) ارتباط مناسبی با مدیریت صاحبکار نخواهند داشت. در این رابطه بکارگیری بیشتر حسابرسان زن در سطوح بالاتر حسابرسی، می تواند میزان تعارض با مدیریت صاحبکار را کاهش دهد.

کد مقاله 42903
تعداد بازدید 165

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397