• صفحه‌نخست
  • بانک اطلاعات علمی
  • کتابخانه
  • ارتباط با ما
    شماره‌های تماس

    مرکز قم
    تلفـن: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    فکس: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    سامانه‌پیامکی: ۳۰۰۰۱۲۳۰۰۱۱۰۲۰
    خیابان جمهوری، میدان سپاه، بطرف ریل، پلاک ۵۰

    مرکز تهران
    تلفـن: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    فکس: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    بلوارکشاورز،خیابان نادری،ک حجت‌دوست،پ ۵۶
ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان کاربرد روش واکنش ‌دهی ‌بر مبنای معانی نهفته‌ در رفتارهای‌ آشکار و تأثیر آن بر انطباق پذیری زناشویی
تعداد صفحات 11
نویسنده احد صولت پتلو - شهرام وزیری - فرح لطفی کاشانی
مشخصات نشریه  پایش - پژوهشکده علوم بهداشتی جهاد دانشگاهی - علمی پژوهشی سال 20 شماره 6
تاریخ انتشار آذر و دی - 1400
محدوده صفحات 729-719
زبان فارسی
کلید واژه ناسازگاری زناشویی  خودتنظیمی  زوجین مراجعه کننده به مراکز مشاوره  کنش ارتباطی  سازگاری زناشویی  انطباق‌ پذیری  کرج (شهرستان)  مشکلات سازگاری  خودنظارتی  واکنش دهی  معانی نهفته  رفتارهای آشکار  انطباق پذیری زناشویی  
چکیده مقدمه: مبانی اصیل علم ­روان­شناسی در جستجوی کشف و سازمان­دهی عوامل درون روانی موثر بر تعامل انسان­ها، به­ منظور تنظیم سازگاری و تامین بهزیستی آنهاست. در پیوند با مبانی فوق پژوهش حاضر، کاربرد روش مبتنی بر واکنش دهی بر مبنای معانی نهفته در رفتارهای آشکار، و تاثیر آن بر انطباق پذیری زناشویی را مورد مطالعه قرار داده ­است.
مواد و روش کار: مشارکت کنندگان در تحقیق، 60 نفر از مراجعه کنندگان به مراکز خدمات روان­شناسی و مشاورۀ شهرستان کرج با مشکلات سازگاری زناشویی بودند، که به ­روش نمونه گیری در دسترس انتخاب و به ­صورت تصادفی در دو گروه 15 زوجی آزمون و کنترل­ جایگزین شدند. برای گردآوری اطلاعات مربوط به متغیرهای پژوهشی، از پرسشنامۀ سازگاری دو نفری اسپانیر (DAS) استفاده شد. در این مطالعه، زوج ­های گروه آزمون، برای اصلاح کنش­ های ارتباطی خود، به مدت ده جلسه، درمان تلفیقی خود نظارتی و خود تنظیمی را دریافت کردند.
یافته­ ها: نتایج بدست آمده از تحلیل واریانس چند متغیره و آزمون t مستقل، معناداری تفاوت در میانگین گروه آزمون در مقایسه با گروه گواه را در ارزیابی­ های پس ­از درمان و پیگیری دو ماهه نشان داد.
نتیجه­ گیری: مطابق با یافته­ های پژوهش، می­ توان نتیجه گرفت که روش واکنش دهی بر مبنای معانی نهفته در رفتارهای آشکار، با استفاده ­از الگوی خود نظارتی و خود تنظیمی، اثر بخشی سودمندی بر انطباق پذیری زناشویی دارد.

کد مقاله 42895
تعداد بازدید 124

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397