• صفحه‌نخست
  • بانک اطلاعات علمی
  • کتابخانه
  • ارتباط با ما
    شماره‌های تماس

    مرکز قم
    تلفـن: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    فکس: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    سامانه‌پیامکی: ۳۰۰۰۱۲۳۰۰۱۱۰۲۰
    خیابان جمهوری، میدان سپاه، بطرف ریل، پلاک ۵۰

    مرکز تهران
    تلفـن: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    فکس: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    بلوارکشاورز،خیابان نادری،ک حجت‌دوست،پ ۵۶
ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان بررسی اثربخشی درمان شناختی رفتاری بر استرس ناباروری و رفتارهای ارتقادهنده سلامتی زنان نابارور
تعداد صفحات 11
نویسنده معصومه فروغ عامری - محمد حاتمی - امین رفیعی پور - مژگان نیکنام
مشخصات نشریه  سلامت جامعه (دانشکده پرستاری، مامایی و پیراپزشکی رفسنجان سابق) شماره 3 پیاپی 49
تاریخ انتشار پائیز - 1400
محدوده صفحات 75-65
زبان فارسی
کلید واژه سلامت زنان  استرس  زنان نابارور  کرمان  ناباروری زنان  ناباروری  استرس ناباروری  رفتارهای ارتقا دهنده سلامت  رویکرد شناختی رفتاری  استرس زنان  
چکیده مقدمه: ناباروری یک بحران روانی در افراد مبتلا محسوب می ­شود و به‌کارگیری مداخلات مؤثر می ­تواند از شدت آسیب­ های روانی در این افراد بکاهد. پژوهش حاضر، با هدف تعیین اثربخشی درمان شناختی – رفتاری بر استرس ناباروری و رفتارهای ارتقادهنده سلامتی زنان نابارور در سال 1399 در کرمان انجام شد.
مواد و روش‌ها: پژوهش حاضر، نیمه­ تجربی از نوع پیش‌آزمون-پس‌آزمون و پیگیری با گروه کنترل بود. جامعه آماری شامل زنان نابارور مراجعه‌کننده به مرکز فوق تخصصی درمان ناباروری نجمیه کرمان بود که از این میان، با روش نمونه ­گیری در دسترس تعداد 30 زن نابارور انتخاب و به ‌طور تصادفی با قرعه‌کشی در گروه مداخله و کنترل گمارده شدند. شرکت‌کنندگان گروه آزمایش تحت 8 جلسه 90 دقیقه­ ای آموزش درمان شناختی- رفتاری قرار گرفتند. پرسشنامه­ های جمعیت شناختی، رفتارهای ارتقادهنده سلامت و استرس ناباروری برای جمع ­آوری داده ­ها استفاده شدند. تحلیل داده‌ها توسط تحلیل واریانس مکرر انجام شد.
یافته­ ها: درمان شناختی- رفتاری موجب کاهش معنی­ دار نمرات گروه آزمایش در پس‌آزمون نسبت به پیش‌آزمون در استرس ناباروری، و افزایش معنی­ دار نمرات رفتارهای ارتقادهنده سلامتی شد ( ۰۰۰۱/۰ p < ).
نتیجه­ گیری: بر اساس نتایج، در مورد افراد نابارور می­ توان در کنار درمان­ های رایج از مداخله شناختی- رفتاری نیز برای کاهش استرس و بهبود رفتارهای ارتقادهنده سلامتی استفاده برد.

کد مقاله 42893
تعداد بازدید 125

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397