عنوان | اثربخشی آموزش راهبردهای شناختی تنظیم هیجان بر استرس والدینی و رضایت زناشویی در والدین کودکان مبتلا نقص توجه بیش فعالی |
تعداد صفحات | 14 |
نویسنده |
|
مشخصات نشریه | روشها و مدلهای روانشناختی (مصوب دانشگاه آزاد) سال 12 پیاپی 45 |
تاریخ انتشار | پائیز - 1400 |
محدوده صفحات | 120-107 |
زبان | فارسی |
کلید واژه | رضایت زناشویی تنظیم هیجانی تهران اختلال بیش فعالی کم توجهی رضایت زناشویی والدین کودکان دارای فزون کنشی/ نارسایی توجه استرس والدین سبکهای شناختی تنظیم هیجان راهبردهای شناختی کاهش استرس |
چکیده |
هدف از پژوهش حاضر تعیین تأثیر آموزش راهبردهای شناختی تنظیم هیجان بر استرس والدگری و رضایت زناشویی در والدین کودکان مبتلا به کاهش توجه/بیش فعالی بود. روش پژوهش آزمایشی از نوع پیش آزمون پس آزمون با گروه کنترل و جامعه آماری شامل کلیه والدین دارای کودک نقص توجه/بیش فعالی در شهر تهران بود. نمونه آماری 30 نفر از این افراد بودند که به روش هدفمند انتخاب و در دو گروه 15 نفری آزمایشی و کنترل به تصادف گمارده شدند. هر دو گروه در دو نوبت به پرسشنامه های استرس والدینی و رضایت زناشویی پاسخ دادند. سپس گروه آزمایش 8 جلسه آموزش راهبردهای شناختی تنظیم هیجان را دریافت کرد، اما گروه کنترل هیچ درمانی نگرفت. اطلاعات به دست آمده با استفاده از تحلیل کوواریانس تمورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج کلی نشان داد که آموزش راهبردهای شناختی تنظیم هیجان بر استرس والدینی و ابعاد آن یعنی آشفتگی والدین، تعامل ناکارآمد والد و کودک و ویژگی هابی کودک دشوار و رضایت زناشویی والدین دارای کودک مبتلا به نقص توجه/بیش فعالی تاثیرگذار است. با توجه به یافته های پژوهش می توان نتیجه گیری کرد که آموزش راهبردهای شناختی تنظیم هیجان باعث کاهش استرس والدینی و بهبود رضایت زناشویی در والدین کودکان مبتلا نقص توجه/بیش فعالی می شود. |
کد مقاله | 42863 |
تعداد بازدید | 79 |
|