• صفحه‌نخست
  • بانک اطلاعات علمی
  • کتابخانه
  • ارتباط با ما
    شماره‌های تماس

    مرکز قم
    تلفـن: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    فکس: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    سامانه‌پیامکی: ۳۰۰۰۱۲۳۰۰۱۱۰۲۰
    خیابان جمهوری، میدان سپاه، بطرف ریل، پلاک ۵۰

    مرکز تهران
    تلفـن: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    فکس: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    بلوارکشاورز،خیابان نادری،ک حجت‌دوست،پ ۵۶
ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان بررسی نقش سخت‫‌رویی، حمایت اجتماعی و خودکنترلی در پیش ‫بینی خودکارآمدی زنان باردار
تعداد صفحات 12
نویسنده یاسر رضاپور میرصالح - محمدعلی یزدانی - راضیه امینی
مشخصات نشریه  سلامت و مراقبت (دانشکده پرستاری و مامایی سابق) سال 23 شماره 2
تاریخ انتشار تابستان - 1400
محدوده صفحات 190-179
زبان فارسی
کلید واژه حمایت اجتماعی  دوران بارداری  بارداری  زنان باردار  سخت‌رویی  خودکنترلی  خودکارآمدی  اردکان (شهرستان)  خودکارآمدی زایمان  خودکارآمدی زنان  
چکیده زمینه و هدف: خودکارآمدی پویا، شاخص­ های جسمی و احساسی فرد را تحت تاثیر قرار داده و نقش مهمی را در کاهش ترس از زایمان طبیعی، ایفا می‫ کند. مطالعه حاضر، با هدف تعیین نقش مولفه های سخت رویی، حمایت اجتماعی و خودکنترلی در پیش بینی خودکارآمدی زنان باردار انجام شد.
روش کار: پژوهش حاضر یک مطالعه‌ توصیفی همبستگی بود. جامعه آماری شامل کلیه زنان باردار مراجعه کننده به کلینیک وابسته به بیمارستان ضیایی شهرستان اردکان در ســـال 1398 بودند که از بین آنها تعداد 180 نفر به صـــورت در دسترس، انتخاب شدند. داده‌ها با پرسشنامه ‌های انتظار پیامد و خودکارآمدی زایمان (CBSEI)، سخت رویی کوباسکا، حمایت اجتماعی در دوران بارداری و خودکنترلی گراسمیک جمع‌آوری شدند. تحلیل داده ها با استفاده از آزمون‌های ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون چندگانه به شیوه گام به گام بـا استفاده از نرم افزار SPSS-21 انجام شد.
یافته ها: نتایج نشان داد که خودکنترلی به جز در فعالیت جسمانی، همبستگی معنی‌داری با خودکارآمدی زایمان نداشت و فقط خرده مقیاس کنترل فعالیت‌های جسمانی با خودکارآمدی زایمان همبستگی منفی معنی‌داری داشت (0/20- = r). نمره کل مقیاس سخت رویی (0/16 = r) و همچنین خرده مقیاس تعهد با خودکارآمدی زایمان، همبستگی معنی‌دار مثبت داشت (0/21 = r). در نهایت، همبستگی بین حمایت اجتماعی و خودکارآمدی زایمان نیز مثبت و معنی دار بود (0/25 = r). نتایج تحلیل رگرسیون نیز نشان داد که متغیرهای پژوهش قادر به پیش بینی 12 درصد از نمرات خودکارآمدی زایمان در زنان باردار بودند (0/01 > p).
نتیجه گیری: سخت رویی، حمایت اجتماعی و خودکنترلی با خودکارآمدی رابطه مثبت معنادار داشته و می‫ توانند در پیش‫ بینی‫ خودکارآمدی زنان باردار مؤثر باشند. بـا مـداخلات مراقبتی مناسـب از جملـه اجرای دوره­ های آموزش مهارت­ های سخت رویی و خودکنترلی و تاکید بر اهمیت حمایت اجتماعی می توان زمینه را برای افزایش خودکارآمدی زایمان فراهم نمود.

کد مقاله 42861
تعداد بازدید 109

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397