• صفحه‌نخست
  • بانک اطلاعات علمی
  • کتابخانه
  • ارتباط با ما
    شماره‌های تماس

    مرکز قم
    تلفـن: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    فکس: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    سامانه‌پیامکی: ۳۰۰۰۱۲۳۰۰۱۱۰۲۰
    خیابان جمهوری، میدان سپاه، بطرف ریل، پلاک ۵۰

    مرکز تهران
    تلفـن: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    فکس: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    بلوارکشاورز،خیابان نادری،ک حجت‌دوست،پ ۵۶
ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان بدن‌مندی و برساخت مردانگی: روایت مردان از تجربه جراحی‌های زیبایی
تعداد صفحات 29
نویسنده حسین دانش مهر - پرویز سبحانی
مشخصات نشریه  مطالعات جامعه‌شناختی - دانشگاه تهران شماره 1
تاریخ انتشار بهار و تابستان - 1400
محدوده صفحات 227-199
زبان فارسی
کلید واژه مردانگی  سنندج  بدن  جراحی زیبایی آقایان  عمل زیبایی  بدنمندی  روایت مردانه  برساخت مردانگی  
چکیده پژوهش حاضر با هدف تبیین بدن­مندی و برساخت مردانگی، به تحلیل روایت­ های مردان از تجربه ­کردن جراحی­ های زیبایی می­ پردازد. بر همین اساس، با استفاده از آرا و نظرات شیلینگ به عنوان متفکر برجسته­ حوزه­ بدن­مندی، درصدد ارایه­ چارچوبی مفهومی حول بدن­مندی و برساخت مردانگی به منظور پاسخ به سوالات تحقیق برآمدیم. شیلینگ قایل به اهمیت بدن و بدن­مندی به عنوان واسطه­ چندبُعدی ساخت جامعه است و جراحی زیبایی در عصر زندگی مدرن را ابزاری برای انطباق با محیط پیرامون و تجسم­ یافتگی سوژه می­ بیند. این پژوهش با رویکرد کیفی و با استفاده از روش تحلیل روایت، داده‌های خود را از طریق صاحبه‌ی باز با تعداد 20 نفر از مردان ساکن شهر سنندج که یکی از انواع جراحی زیبایی را تجربه کرده بودند و همچنین 4 نفر پزشک متخصص در زمینه­ جراحی زیبایی به عنوان مرجع تایید داده‌ها گردآوری نموده است. شیوه نمونه­ گیری در این پژوهش، گلوله­ برفی بوده و برای تحلیل محتوای مصاحبه­ ها از تکنیک تحلیل تماتیک استفاده شده است. در مجموع، داده­ های تولیدشده در قالب 97 مفهوم عمده، 24 مقوله­ محوری و 8 مفهوم اصلی کدگذاری و تحلیل شده­ اند. مفاهیم اصلی به دست آمده شامل: ساخت بازاندیشانه‌ی خود، بازنمایی بدن، مدیریت تاثیرگذاری، معاشرت‌پذیری، خلق تکنولوژیکِ بدن، روئیت‌پذیری، مردانگیِ هژمونیک و مُدگرایی است. نتایج نشان می­ دهد که بدن­مندیِ مردانه و برساخت مردانگی در شهر سنندج، متاثر از مولفه­ هایی چون زوال سنت­ گرایی و نظارت­ های سنتی بر مردان، رشد فناوری­ های ارتباطی نظیر شبکه­ های اجتماعی در فضای مجازی، دسترسی آسان به تکنولوژی­ های تغییرشکل بدن، تغییر نگاه جامعه نسبت به مردان ایده­ آل، ارایه­ تعاریف جدید از مردانگی و زوال مرزبندی­ های مردانگی است.

کد مقاله 42780
تعداد بازدید 146

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397