| عنوان | تحلیل جنسیتی سیاستگذاری آموزش در ایران پساانقلاب |
| تعداد صفحات | 32 |
| نویسنده |
|
| مشخصات نشریه | پژوهشنامه زنان سال 12 شماره 4 پیاپی 38 |
| تاریخ انتشار | زمستان - 1400 |
| محدوده صفحات | 72-41 |
| زبان | فارسی |
| کلید واژه | آموزش عالی تحلیل جنسیتی ایران رویکرد جنسیتی دوران پس از انقلاب سیاستگذاری آموزشی آموزشهای عمومی سیاستگذاری سیاستهای آموزشی گفتمان جنسیتی آموزش عالی ایران |
| چکیده |
هدف این مقاله شناسایی رویکردهای جنسیتی حاکم بر مجموعه سیاستهای آموزش عمومی و عالی بعد از انقلاب اسلامی با استفاده از رویکرد تحلیل جنسیتی و روش تحلیل محتوای کیفی است. نتایج مطالعه نشان میدهد که رویکردهای جنسیتی مختلفی در حوزه آموزش از رویکرد تفاوت محور و دوستدار خانواده تا رویکرد تشابه در قدرتبخشی و به عبارتی رویکرد جنسیتی دوستدار زنان در سیاستها قابل شناسایی است. در سیاستگذاری آموزش عمومی جریان رویکردها از تمایز حداکثر به تشابه حداکثری و تمایز کمتر تحت تأثیر گفتمان حاکم بر جامعه و برآیند آن در گفتمان حاکم بر سیاستگذاری بوده است. اما در حوزه آموزش عالی به سبب ارتباط آن با اشتغال و تقسیمبندیهای تمایز محور جنسیتی این حوزه، رویکرد جنسیتی بر مدیریت جنسیتی فضای آموزشی مبتنی بوده است، اما این رویکرد نیز تحت تأثیر تحولات گفتمان حاکم بر جامعه تعدیل یافته است. |
| کد مقاله | 42655 |
| تعداد بازدید | 177 |
|
|
پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظاممند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهشها و کارشناسیهای دینی و پاسخگویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...