• صفحه‌نخست
  • بانک اطلاعات علمی
  • کتابخانه
  • ارتباط با ما
    شماره‌های تماس

    مرکز قم
    تلفـن: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    فکس: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    سامانه‌پیامکی: ۳۰۰۰۱۲۳۰۰۱۱۰۲۰
    خیابان جمهوری، میدان سپاه، بطرف ریل، پلاک ۵۰

    مرکز تهران
    تلفـن: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    فکس: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    بلوارکشاورز،خیابان نادری،ک حجت‌دوست،پ ۵۶
ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان واکاوی تأثیر جنسیت بر ترجیحات زیبایی‌شناسی تقارن در جداره خارجی بناهای معماری معاصر ایران
تعداد صفحات 16
نویسنده مسعود وحدت طلب - عاطفه حشمتی
مشخصات نشریه  اندیشه معماری - دانشگاه بین المللی امام خمینی (ره) قزوین سال 5 پیاپی 10
تاریخ انتشار پاییز و زمستان - 1400
محدوده صفحات 292-277
زبان فارسی
کلید واژه جنسیت  زیبایی‌شناسی  معماری  تقارن  معماری ایرانی  ترجیحات بصری زنان  معماری معاصر  زیبایی در معماری  پیچیدگی در معماری  تصاویر معماری  تصاویر پیچیده  پیچیدگی تصاویر  پیچیدگی  ترجیحات زیبایی‌شناسی  مؤلفه‌های بصری  زیبایی‌شناسی تجربی  تصاویر متقارن  تصاویر نامتقارن  ترجیحات بصری  
چکیده بیان مسئله: ارزیابی زیبایی‌شناسی در دوران معاصر، با تعاریف متفاوت و گاه متناقضی که از زیبایی‌شناسی ارائه شده است، بسیار دشوار می‌نماید. بااین‌وجود رویکرد زیبایی‌شناسی تجربی که بر تجربه و دریافت مخاطب استوار است می‌تواند در ارزیابی کیفیت‌های بصری بسیار مؤثر واقع شود. زیبایی‌شناسی تجربی در حقیقت بر پایه ذهنیت ناظر استوار بوده و ادراک زیبایی را به ذهن فرد و عوامل وابسته به فرد نسبت می‌دهد. ازاین‌رو با توجه به رویکرد زیبایی‌شناسی تجربی، جنسیت ازجمله عواملی است که می‌تواند بر ترجیحات زیبایی‌شناسی اثرگذار باشد.
سؤال تحقیق: با توجه به اهمیت و جایگاه تقارن در معماری ایران، این پژوهش به‌طورویژه این مؤلفه بصری را مورد تحقیق قرار داده و این پرسش را مطرح می‌کند که چه رابطه‌ای میان جنسیت و ترجیح بصری مؤلفه تقارن وجود دارد.
اهداف تحقیق: هدف از این پژوهش بررسی تأثیر جنسیت بر ارزیابی ترجیحات بصری مؤلفه تقارن در جداره خارجی بناهای معماری معاصر ایران می‌باشد.
روش تحقیق: در این تحقیق برای آزمون فرض تحقیق از پرسشنامه استفاده شده است. برای تدوین پرسشنامه 5 نمونه اولیه تصادفی از آثار معماری معاصر ایران انتخاب و با تغییر و دست‌کاری تصاویر اولیه، 7 گروه 4 تایی از تصاویر تولید شد. با توجه به وابستگی و تأثیر متقابل تقارن و پیچیدگی بر یکدیگر تصاویر متقارن و نامتقارن هرکدام در دو حالت ساده و پیچیده مورد آزمون قرار گرفتند. از شرکت‌کنندگان در آزمون خواسته شد که 4 دسته تصویر «متقارن و ساده» و «متقارن و پیچیده» و همچنین «نامتقارن و ساده» و «نامتقارن و پیچیده» را برحسب اولویت زیبایی از بالا به پایین مرتب کنند. شایان‌ذکر است که با توجه به تأثیر سابقه علمی پرسش‌شوندگان در تحقیق، پرسش‌شوندگان به سه گروه دانشجویان معماری، ریاضی (فنی‌و‌مهندسی) و علوم انسانی تقسیم‌بندی شدند.
مهم‌ترین یافته‌ها و نتیجه‌گیری تحقیق: نتایج به‌دست‌آمده نشان می‌دهد که به‌طورمعمول تصاویر «متقارن و پیچیده» با دارا بودن بالاترین میزان از نظم و پیچیدگی در اولویت انتخابی افراد فارغ از جنسیت قرارگرفته‌اند. البته این نتیجه قابل‌تعمیم برای گروه معماری نیست. معماران بیشتر از سایر گروه‌ها به پیچیدگی علاقه نشان داده و تصاویر «پیچیده و نامتقارن» را زیباتر ارزیابی کرده‌اند. بااینکه در گروه دانشجویان معماری تفاوتی بین زنان و مردان در اولویت انتخاب تصاویر وجود ندارد اما در گروه‌های غیر معماری (ریاضی و انسانی) مردان به نسبت زنان، امتیازات بالاتری به تصاویر متقارن داده‌اند و تقارن مؤلفه‌ای بسیار تأثیرگذار در ارزیابی زیبایی‌شناسی مردان است بااین‌حال در ترجیحات بصری زنان، پیچیدگی نقش پررنگ‌تری داشته و زنان تمایل به انتخاب تصاویر با پیچیدگی بیشتر دارند.

کد مقاله 42622
تعداد بازدید 88

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397