• صفحه‌نخست
  • بانک اطلاعات علمی
  • کتابخانه
  • ارتباط با ما
    شماره‌های تماس

    مرکز قم
    تلفـن: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    فکس: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    سامانه‌پیامکی: ۳۰۰۰۱۲۳۰۰۱۱۰۲۰
    خیابان جمهوری، میدان سپاه، بطرف ریل، پلاک ۵۰

    مرکز تهران
    تلفـن: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    فکس: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    بلوارکشاورز،خیابان نادری،ک حجت‌دوست،پ ۵۶
ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان مقایسه سطوح انگیزش و مشارکت ورزشی نوجوانان با توجه به جنسیت و محل زندگی
تعداد صفحات 7
نویسنده مریم فرآیین - محمدکاظم واعظ موسوی - علی کاشی
مشخصات نشریه  مطالعات ناتواني پیاپی 19
تاریخ انتشار 1400
زبان فارسی
کلید واژه دختران نوجوان  ورزش  دانش‌آموزان دختر دبیرستانی  مشارکت ورزشی  فعالیت ورزشی  انگیزش بیرونی  انگیزش درونی  انگیزه ورزشی  دانش‌آموزان دبیرستانی  دانش‌آموزان پسر دبیرستانی  نوجوانان دبیرستانی  آذربایجان غربی  دانش‌آموزان پایه هفتم  دانش‌آموزان روستایی  دانش‌آموزان شهری  دانش‌آموزان نوجوان  محل زندگی  پسران نوجوان  دختران مقطع هفتم  دانش‌آموزان پایه هشتم  انگیزه مشارکت ورزشی  دانش‌آموزان دختر پایه هشتم  مشارکت نوجوانان  دانش‌آموزان پایه نهم  بی انگیزگی  دانش‌آموزان پایه دهم  دانش‌آموزان متوسطه اول  دانش‌آموزان پایه یازدهم متوسطه  ورزش دانش‌آموزان  دانش‌آموزان دوره متوسطه دوم  دانش‌آموزان پایه دوازدهم  
چکیده زمینه و هدف: با توجه به نقش ورزش در سلامت جسمانی و روانی افراد، شناخت عوامل مؤثر بر مشارکت ورزشی مهم به نظر می‌رسد؛ بنابراین هدف پژوهش حاضر مقایسهٔ سطوح انگیزش و مشارکت ورزشی نوجوانان با توجه به جنسیت و محل زندگی بود.
روش بررسی: پژوهش حاضر کاربردی و از نوع توصیفی-مقایسه‌ای بود. جامعهٔ آماری دانش‌آموزان مقاطع متوسطهٔ اول و دوم (پایه‌های هفتم تا دوازدهم) استان آذربایجان غربی بودند که از بین آن‌ها ۱۲۰۰ نفر به‌صورت خوشه‌ای تصادفی چند‌مرحله‌ای به‌عنوان نمونه انتخاب شدند و ۱۰۰۶ نفر به پرسشنامه‌‌ها پاسخ دادند. داده‌ها با توزیع پرسشنامهٔ محقق‌ساخته برای بررسی مشخصات فردی (شامل سن، جنس و محل زندگی) و مشارکت ورزشی و نیز مقیاس انگیزهٔ ورزشی (پلتیر و همکاران، ۱۹۹۵) به‌منظور بررسی انگیزهٔ درونی، انگیزهٔ بیرونی و بی‌انگیزگی در فعالیت‌های ورزشی در بین نوجوان جمع‌آوری شد. تحلیل داده‌ها با استفاده از تحلیل واریانس چندمتغیره (مانوا) در سطح معناداری ۰٫۰۵ از طریق نرم‌افزار آماری SPSS نسخهٔ ۱۸ انجام شد.
یافته‌ها: نتایج نشان داد که در انگیزۀ درونی (۰٫۲۰۲ = p)، انگیزۀ بیرونی (۰٫۷۴۹ = p) و بی‌انگیزگی (۰٫۹۴۸ = p) تفاوت معناداری بین دختران و پسران وجود نداشت؛ در حالی که در مشارکت ورزشی بین دختران و پسران تفاوت معناداری وجود داشت (۰٫۰۰۱ = p ). همچنین در انگیزهٔ درونی (۰٫۰۴۸ = p)، انگیزهٔ بیرونی (۰٫۰۰۴ = p) و بی‌انگیزگی (۰٫۰۰۱ = p) بین دانش‌آموزان شهری و روستایی تفاوت معنا‌دار بود؛ درحالی‌که در مشارکت ورزشی بین دانش‌آموزان شهری و روستایی تفاوت معناداری وجود نداشت (۰٫۶۹۰ = p).
نتیجه‌گیری: بر اساس نتایج پژوهش که می‌تواند راهنمای مفیدی برای مسئولان و مربیان برای درک بهتر عوامل مؤثر بر انگیزه و مشارکت ورزشی در جوانان باشد، پسران نسبت به دختران مشارکت بیشتری در ورزش دارند و نوجوانان شهری در مقایسه با نوجوانان ساکن روستا انگیزهٔ بیشتری برای ورزش کردن دارند.

کد مقاله 42620
تعداد بازدید 108

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397