• صفحه‌نخست
  • بانک اطلاعات علمی
  • کتابخانه
  • ارتباط با ما
    شماره‌های تماس

    مرکز قم
    تلفـن: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    فکس: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    سامانه‌پیامکی: ۳۰۰۰۱۲۳۰۰۱۱۰۲۰
    خیابان جمهوری، میدان سپاه، بطرف ریل، پلاک ۵۰

    مرکز تهران
    تلفـن: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    فکس: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    بلوارکشاورز،خیابان نادری،ک حجت‌دوست،پ ۵۶
ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان بررسی اثربخشی زوج درمانی شناختی رفتاری بر تاب‌آوری و کیفیت زندگی زنان آسیب دیده از خیانت زناشویی
تعداد صفحات 7
نویسنده تاچارا روحی کریمی - محمود شیرازی - غلامرضا ثناگوی محرر
مشخصات نشریه  مطالعات ناتواني پیاپی 19
تاریخ انتشار 1400
زبان فارسی
کلید واژه زوج درمانی  کیفیت زندگی زنان  تهران  زوج‌ درمانی شناختی رفتاری  خیانت زناشویی  کیفیت زندگی  زنان شهر تهران  خیانت  رویکرد شناختی رفتاری  زنان آسیب‌دیده از خیانت همسر   تاب‌آوری  خیانت خانوادگی  زنان مراجعه کننده به مراکز مشاوره  تاب‌آوری زنان  زنان آسیب‌دیده  غرب تهران  
چکیده زمینه و هدف: خیانت زناشویی پیامدهای منفی فراوانی برای زنان دارد. بر همین اساس استفاده از مداخلات مناسب در جهت کاهش اثرات منفی آن دارای اهمیت فراوانی است؛ هدف از پژوهش حاضر بررسی اثربخشی زوج‌درمانی شناختی‌رفتاری بر تاب‌آوری و کیفیت زندگی زنان آسیب‌دیده از خیانت زناشویی بود.
روش‌بررسی: روش پژوهش نیمه‌تجربی با طرح پیش‌آزمون-پس‌آزمون با گروه گواه بود. جامعهٔ آماری این پژوهش را همهٔ زنان آسیب‌دیده از خیانت زناشویی منطقهٔ غرب تهران در سال ۱۳۹۸ تشکیل دادند که به مراکز مشاوره و کلینیک‌های روان‌شناختی مراجعه کردند. با استفاده از روش نمونه‌گیری هدف‌مند تعداد سی فرد داوطلب واجد شرایط وارد مطالعه شدند و به‌صورت تصادفی در دو گروه آزمایش و گواه (هر کدام پانزده نفر) قرار گرفتند. همهٔ آزمودنی‌ها برای پیش‌آزمون و پس‌آزمون به مقیاس تاب‌آوری کانر-دیویدسون (کانر و دیویدسون، ۲۰۰۳) و پرسشنامهٔ کیفیت زندگی (سازمان بهداشت جهانی، ۱۹۹۶) پاسخ دادند. آزمودنی‌های گروه‌ مداخله بر اساس پروتکل خانجانی وشکی و همکاران (۲۰۱۷) طی دوازده جلسه یک ‌بار در هفته به‌مدت نود دقیقه به‌صورت گروهی آموزش دریافت کردند. طی این مدت برای گروه گواه هیچ مداخله‌ای ارائه نشد. تجزیه‌و‌تحلیل داده‌ها با روش تحلیل کوواریانس چندمتغیره در نرم‌افزار SPSS نسخهٔ ۲۲ صورت گرفت. سطح معناداری در همهٔ آزمون‌های آماری ۰٫۰۵ در نظر گرفته شد.
یافته‌ها: نتایج نشان داد که زوج‌درمانی شناختی‌رفتاری منجربه بهبود تاب‌آوری (۰٫۰۰۱ > p) و کیفیت زندگی (۰٫۰۰۱ > p) آزمودنی‌های گروه آزمایش شده است.
نتیجه‌گیری: بر اساس یافته‌های این پژوهش زوج‌درمانی شناختی‌رفتاری بر تاب‌آوری و کیفیت زندگی زنان آسیب‌دیده از خیانت زناشویی مؤثر است.

کد مقاله 42615
تعداد بازدید 103

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397