• صفحه‌نخست
  • بانک اطلاعات علمی
  • کتابخانه
  • ارتباط با ما
    شماره‌های تماس

    مرکز قم
    تلفـن: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    فکس: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    سامانه‌پیامکی: ۳۰۰۰۱۲۳۰۰۱۱۰۲۰
    خیابان جمهوری، میدان سپاه، بطرف ریل، پلاک ۵۰

    مرکز تهران
    تلفـن: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    فکس: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    بلوارکشاورز،خیابان نادری،ک حجت‌دوست،پ ۵۶
ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان اثربخشی روان‌شناسی مثبت‌نگر بر استقلال عاطفی و شادکامی نوجوانان بی‌سرپرست و بدسرپرست
تعداد صفحات 8
نویسنده معصومه مرتضوی - مرضیه سادات سیدقندی - معصومه علی میرزایی - سارا فلاحی
مشخصات نشریه  مطالعات ناتواني پیاپی 19
تاریخ انتشار 1400
زبان فارسی
کلید واژه بی‌سرپرست  شادکامی  بدسرپرست  اسلامشهر (تهران)  استقلال عاطفی  روان‌شناسی مثبت‌نگر  نوجوانان بدسرپرست  نوجوانان بی‌سرپرست  
چکیده زمینه و هدف: نوجوانان بی‌سرپرست یا بدسرپرست به‌دلیل زندگی در محیطی نامناسب، در مقایسه با نوجوانان عادی استقلال عاطفی و شادکامی کمتری برای زندگی در جامعه دارند؛ بنابراین پژوهش حاضر با هدف اثربخشی روان‌شناسی مثبت‌نگر بر استقلال عاطفی و شادکامی نوجوانان بی‌سرپرست و بد‌سرپرست اسلامشهر انجام‌ شد.
روش‌ بررسی: پژوهش حاضر نیمه‌آزمایشی از نوع پیش‌آزمون-پس‌آزمون با گروه گواه بود. جامعهٔ آماری را تمامی نوجوانان بی‌سرپرست و بدسرپرست شهر اسلامشهر در سه ماه اول سال ۱۳۹۸ تشکیل دادند که سی نفر از داوطلبان واجد شرایط انتخاب شدند و به‌طور تصادفی در دو گروه آزمایش و گواه قرار گرفتند. داده‌ها در پیش‌آزمون و پس‌آزمون با استفاده از پرسشنامهٔ شادکامی آکسفورد (هیل و آرگایل، ۲۰۰۲) و مقیاس استقلال عاطفی (استنبرگ و سیلوربرگ، ۱۹۸۶) جمع‌آوری شد. آموزش‌ روان‌شناسی مثبت‌نگر در طی چهارده جلسه‌ٔ شصت‌دقیقه‌ای بر اساس دیدگاه روان‌شناسی مثبت‌نگر رشید (۲۰۰۹) به افراد گروه آزمایش ارائه شد؛ اما گروه گواه هیچ آموزشی دریافت نکرد. برای تحلیل داده‌ها آزمون خی‌دو و تحلیل کوواریانس چندمتغیره با استفاده از نرم‌افزار SPSS نسخهٔ ۲۲ به‌کار رفت. سطح معنا‌داری ۰٫۰1 در نظر گرفته شد.
یافته‌ها: نتایج نشان داد، آموزش‌ روان‌شناسی مثبت‌نگر باعث افزایش متغیر استقلال عاطفی (۰٫۰۰۱ > p) و مؤلفه‌های آن شامل فردیت (۰٫۰۱۶ = p)، عدم وابستگی (۰٫۰۱۷ = p) و خوداتکایی (۰٫۰۰۱ > p) و همچنین متغیر شادکامی (۰٫۰۰۱ > p) نوجوانان بی‌سرپرست و بدسرپرست گروه آزمایش شد.
نتیجه‌گیری: بر اساس یافته‌های پژوهش، آموزش‌ روان‌شناسی مثبت‌نگر موجب افزایش استقلال عاطفی و شادکامی نوجوانان بی‌سرپرست و بدسرپرست می‌شود.

کد مقاله 42612
تعداد بازدید 105

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397