• صفحه‌نخست
  • بانک اطلاعات علمی
  • کتابخانه
  • ارتباط با ما
    شماره‌های تماس

    مرکز قم
    تلفـن: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    فکس: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    سامانه‌پیامکی: ۳۰۰۰۱۲۳۰۰۱۱۰۲۰
    خیابان جمهوری، میدان سپاه، بطرف ریل، پلاک ۵۰

    مرکز تهران
    تلفـن: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    فکس: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    بلوارکشاورز،خیابان نادری،ک حجت‌دوست،پ ۵۶
ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان مدل‌سازی مشکلات رفتاری نوجوانان بر اساس تعارض والد فرزندی و مشکلات فرایندهای خانواده با نقش میانجی‌گر دشواری تنظیم هیجان در نوجوانان دختر
تعداد صفحات 10
نویسنده زینب رضایی - مریم اکبری - حمزه احمدیان - یحیی یاراحمدی
مشخصات نشریه  مطالعات ناتواني پیاپی 19
تاریخ انتشار 1400
زبان فارسی
کلید واژه دختران نوجوان  دانش‌آموزان دختر  تنظیم هیجانی  فرآیند خانواده  دانش‌آموزان دختر دبیرستانی  تعارضات والد فرزند  رابطه والد فرزند  اختلالات رفتاری  مدل‌سازی  اختلالات رفتاری نوجوانان  تعارض والد نوجوان  رفتار نوجوان  خوی (شهرستان)  مشکلات تنظیم هیجانی  دانش‌آموزان نوجوان  دانش‌آموزان پایه دهم  دانش‌آموزان پایه یازدهم متوسطه  
چکیده زمینه و هدف: مشکلات رفتاری نوجوانان، محصول کیفیت نامناسب تعاملات خانواده، فقدان حمایت عاطفی پدر و مادر و تعارض بین والدین و فرزندان است. هدف از پژوهش حاضر مدل‌سازی مشکلات رفتاری نوجوانان بر اساس تعارض والد-فرزندی و مشکلات فرآیندهای خانواده با نقش میانجی‌گر دشواری تنظیم هیجانی در نوجوانان دختر بود.
روش‌ بررسی: این پژوهش از لحاظ اجرا بر طبق مدل‌سازی معادلات ساختاری بود. جامعهٔ آماری پژوهش را تمامی دانش‌آموزان دختر پایه‌های دهم و یازدهم دورهٔ متوسطهٔ دوم بخش مرکزی شهرستان خوی در سال تحصیلی ۹۹-۱۳۹۸ تشکیل دادند. حجم نمونۀ نهایی تحقیق به‌صورت نمونه‌گیری تصادفی خوشه‌ای، به تعداد ۳۶۷ بود. ابزار گردآوری داده‌ها شامل مقیاس‌ سیاههٔ رفتاری خودسنجی نوجوان (آخنباخ، ۱۹۹۱)، مقیاس تاکتیک‌های تعارض والد-فرزند (استراس، ۱۹۹۰)، مقیاس خودگزارشی فرایند خانواده (سامانی، ۱۳۸۷) و مقیاس دشواری‌های تنظیم هیجانی (گراتز و رومر، ۲۰۰۴) بود. داده‌ها با نرم‌افزارهای SPSS نسخهٔ ۲۳ و AMOS نسخهٔ ۲۲ و نیز روش همبستگی پیرسون و مدل‌سازی معادلات ساختاری در سطح خطای ۰٫۰۵ تجزیه‌و‌تحلیل شد.
یافته‌ها: نتایج نشان داد، تعارض والد-فرزند (۰٫۰۰۲ = p ، ۰٫۲۶۱ = β ) و مشکلات فرایندهای خانواده (۰٫۰۰۵ =p ، ۰٫۴۲۹ = β) با نقش میانجی‌گر دشواری‌های تنظیم هیجانی، مشکلات رفتاری را در نوجوانان تبیین می‌کنند؛ همچنین شاخص‌های نکویی برازش حاکی‌از برازش مناسب مدل بود (۲٫۹۷ =χ2/df، ۰٫۹۰۰ = NFI ، ۰٫۹۰۰ = GFI ، ۰٫۹۲۶ = CFI ، ۰٫۰۷۳ = RMSEA ).
نتیجه‌گیری: بر اساس یافته‌های پژوهش، تعارضات والد-فرزندی و مشکلات فرایندهای خانواده با تأکید بر نقش میانجی دشواری‌های تنظیم هیجان قدرت تبیین مشکلات رفتاری نوجوانان را دارند و می‌توان با کاهش آن‌ها بستری برای بهبود مشکلات رفتاری نوجوانان فراهم کرد؛ همچنین هر سه متغیر مذکور زمینه را برای بروز مشکلات رفتاری نوجوانان فراهم می‌کنند.

کد مقاله 42603
تعداد بازدید 103

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397