عنوان | رویکردی بر حق تعلیم کودک توسط والدین در قوانین داخلی و اسناد بینالمللی |
تعداد صفحات | 22 |
نویسنده |
|
مشخصات نشریه | فقه و حقوق خانواده (ندای صادق) - دانشگاه امام صادق (ع) واحد خواهران پیاپی 74 |
تاریخ انتشار | بهار و تابستان - 1400 |
محدوده صفحات | 264-243 |
زبان | فارسی |
کلید واژه | اسناد بينالمللی قوانین داخلی حقوق کودک حق آموزش کودک آموزش کودکان تعلیم اطفال حق آموزش حق تعلیم قلمرو زمانی قلمرو مکانی |
چکیده |
حق بر آموزش کودک، از حقوق فردی وی و از جمله حقوق اجتماعی برای داشتن جامعه سالم است. در جامعه کنونی، اجرای این حق بر عهده نهادهای رسمی مانند دولت و نهادهای غیر رسمی مانند خانواده است. طبق اسناد بینالمللی، خانواده با توجه به نقش اساسی خود که در تعلیم و تربیت کودک دارد، در تضمین اجرای این حق نسبت به دولت در اولویت قرار دارد. در تحقیق حاضر به روش توصیفی_تحلیلی در پی پاسخ به این سوال هستیم که دامنه نقش والدین در تعلیم و آموزش کودک چه موضوعات و ابعادی را در بر میگیرد. تبیین این مسأله، نگارندگان را به این نتیجه رهنمون ساخته است که با نظر به این که کودک بیشترین ارتباط عاطفی، روانی، شخصیتی و ... را با خانواده خود برقرار میکند؛ نه تنها باید تدابیری اندیشیده شود که خانواده کانون تعالی و رشد وی باشد، بلکه دولت نیز باید بیش از هر چیز تأمین سلامت خانواده را در اولویت برنامه اجرایی خود قرار دهد تا کودکان به عنوان نیروی انسانی آینده کشور بتوانند تمام نیازهای خود را ابتدا در خانوادهای سالم و سپس در جامعهای متعالی رفع کنند. |
کد مقاله | 42591 |
تعداد بازدید | 53 |
|