• صفحه‌نخست
  • بانک اطلاعات علمی
  • کتابخانه
  • ارتباط با ما
    شماره‌های تماس

    مرکز قم
    تلفـن: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    فکس: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    سامانه‌پیامکی: ۳۰۰۰۱۲۳۰۰۱۱۰۲۰
    خیابان جمهوری، میدان سپاه، بطرف ریل، پلاک ۵۰

    مرکز تهران
    تلفـن: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    فکس: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    بلوارکشاورز،خیابان نادری،ک حجت‌دوست،پ ۵۶
ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان شیوع و پیامدهای مرتبط با خشونت جنسی در زنان حوالی منوپوز و بعد از آن: یک مطالعه مرور سیستماتیک
تعداد صفحات 10
نویسنده محبوبه حاجی فقها - شیوا علیزاده - سیده سمیرا مخلصی - فاطمه دبیری
مشخصات نشریه  زنان مامایی و نازایی ایران شماره 7
تاریخ انتشار مهر - 1400
محدوده صفحات 28-19
زبان فارسی
کلید واژه خشونت  خشونت جنسی  یائسگی  منوپوز  پیامد روانی  خشونت جنسی علیه زنان  مرور نظام‌مند  پیامدهای خشونت علیه زنان  زنان میانسال  زنان حوالی یائسگی  پیامدهای فیزیکی  
چکیده مقدمه: خشونت جنسی می‌تواند در هر لحظه از زندگی زنان اتفاق بیفتد و صدمات جسمی، روانی و عاطفی زیادی را به آنها وارد نماید. خشونت جنسی زنان حوالی منوپوز پیامدهای نامطلوب‌تری را برای زنان میانسال، خانواده آنها و جامعه به‌دنبال دارد. مطالعه مروری حاضر با هدف بررسی شیوع و پیامدهای مرتبط با خشونت جنسی در زنان حوالی منوپوز و بعد از آن انجام شد.
روش‌کار: در این مطالعه مروری سیستماتیک، جهت یافتن مقالات مرتبط بانک‌های اطلاعاتی معتبر علمی نظیر PubMed، Scopus، Web of Science، ProQuest، SID و Magiran با استفاده از کلمات ­کلیدی مرتبط جستجو انجام شد. تمام مقالات فارسی و انگلیسی از تاریخ 31 ژانویه 2010 تا 31 ژانویه 2020 که خشونت جنسی را در زنان حوالی منوپوز بررسی کرده بودند؛ وارد مطالعه شدند. تمام مطالعات مشاهده‌ای، از جمله مطالعات توصیفی، توصیفی- تحلیلی، موردی- شاهدی و هم‌گروهی در این مطالعه قرار گرفتند. ارزیابی مقالات بر اساس معیار استروب صورت گرفت. مقالاتی که از کیفیت خوبی برخوردار بودند، وارد مطالعه شدند.
یافته‌ها: در این مطالعه 485 مقاله مورد بررسی قرار گرفت که ۷ مقاله شرایط ورود به مطالعه را داشتند. نتایج این مطالعه نشان داد که میزان شیوع خشونت جنسی در زنان نژادهای مختلف، متغیر بود و با تحصیلات، وضعیت اقتصادی، مصرف سیگار و الکل در ارتباط بود. در زنان حوالی منوپوز دچار خشونت جنسی، خطر پرفشاری خون، بالا بودن نورواندوکرین‌ها و سیتوکین‌های پیش‌التهابی وجود داشت. به‌علاوه افزایش علائم منوپوز مانند مشکلات ادراری، اختلالات خواب، علائم افسردگی و اضطراب، مشکلات واژینال و اختلال عملکرد جنسی با خشونت جنسی ارتباط داشت.
نتیجه‌گیری: خشونت جنسی پیامدهای فیزیکی و روانی زیانباری را برای زنان میانسال به‌دنبال دارد. بنابراین، نتایج این تحقیق می‌تواند راهنمایی برای برنامه ­ریزان سلامت باشد تا با ارائه برنامه ­های مشاوره ­ای لازم، بتوانند به کاهش این معضل بهداشتی- اجتماعی و رفع مشکلات ناشی از آن به زنان میانسال کمک کنند.

کد مقاله 42580
تعداد بازدید 91

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397