• صفحه‌نخست
  • بانک اطلاعات علمی
  • کتابخانه
  • ارتباط با ما
    شماره‌های تماس

    مرکز قم
    تلفـن: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    فکس: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    سامانه‌پیامکی: ۳۰۰۰۱۲۳۰۰۱۱۰۲۰
    خیابان جمهوری، میدان سپاه، بطرف ریل، پلاک ۵۰

    مرکز تهران
    تلفـن: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    فکس: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    بلوارکشاورز،خیابان نادری،ک حجت‌دوست،پ ۵۶
ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان باور زنان با سابقه سزارین قبلی در زمینه زایمان طبیعی پس از سزارین: مطالعه کیفی
تعداد صفحات 12
نویسنده رقیه بایرامی - رکسانا جان قربان
مشخصات نشریه  زنان مامایی و نازایی ایران شماره 6
تاریخ انتشار شهريور - 1400
محدوده صفحات 101-90
زبان فارسی
کلید واژه ارومیه (شهرستان)  زنان باردار  سزارین  زایمان طبیعی  رفتار  زایمان واژینال  دیدگاه زنان  رفتار زنان  مطالعه کیفی  باورهای زنان  دیدگاه زنان باردار  نظریه‌های روان‌شناسی  نظریه رفتار برنامه‌ریزی شده  زنان زایمان کرده  سزارین قبلی  زایمان طبیعی پس از سزارین  
چکیده مقدمه: زایمان طبیعی برای اکثر زنانی که سزارین قبلی با برش عرضی داشته ­اند، یک روش زایمانی ایمن محسوب می­ شود. با این حال اکثر زنان که سزارین قبلی داشته ­اند، به‌ندرت زایمان طبیعی را انتخاب می­ کنند. مطالعه حاضر با هدف تبیین باور زنان با سابقه سزارین قبلی در زمینه زایمان طبیعی پس از سزارین، به‌منظور ارائه برخی پیشنهادات در مورد مداخلات آتی جهت افزایش زایمان طبیعی انجام شد.
روش‌کار: این مطالعه کیفی با چارچوب تئوری رفتار برنامه­ ریزی­ شده از فروردین تا اسفند ماه 1397 در بیمارستان‌های دولتی ارومیه انجام یافت. داده ­ها با انجام 24 مصاحبه نیمه­ ساختار­یافته عمیق انفرادی جمع­ آوری شد. مشارکت‌کنندگان از طریق نمونه­­ گیری مبتنی ­بر هدف تا رسیدن به اشباع اطلاعات از بین زنان باردار و زایمان کرده با سابقه سزارین انتخاب شدند. تجزیه و تحلیل داده­ ها به­ روش تحلیل محتوای کیفی از نوع هدایت ­شده با نرم‌افزار MAXqda (نسخه 10) انجام شد.
یافته­ ها: از تحلیل داده­ ها، سه درون­مایه "نگرش نسبت به زایمان طبیعی پس از سزارین" (زایمان طبیعی روشی سریع و مقرون به­ صرفه، احساس خطر از آسیب مادری- جنینی)، "باورهای هنجاری نسبت به زایمان طبیعی پس از سزارین" (تأکید افراد مهم برای انجام زایمان طبیعی پس از سزارین، برداشت زنان در مورد زایمان طبیعی پس از سزارین در اجتماع) و "باورهای کنترلی نسبت به زایمان طبیعی پس از سزارین" (موانع و تسهیل­ کننده­ های فردی و اجتماعی) حاصل شد.
نتیجه­ گیری: نگرش، هنجارهای انتزاعی و باورهای کنترلی زنان در انتخاب زایمان طبیعی پس از سزارین تأثیر دارد. آموزش‌های مبتنی بر تئوری رفتار برنامه‌ریزی شده می‌تواند با هدف گسترش زایمان طبیعی پس از سزارین مورد توجه قرار ­گیرد.

کد مقاله 42579
تعداد بازدید 89

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397