• صفحه‌نخست
  • بانک اطلاعات علمی
  • کتابخانه
  • ارتباط با ما
    شماره‌های تماس

    مرکز قم
    تلفـن: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    فکس: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    سامانه‌پیامکی: ۳۰۰۰۱۲۳۰۰۱۱۰۲۰
    خیابان جمهوری، میدان سپاه، بطرف ریل، پلاک ۵۰

    مرکز تهران
    تلفـن: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    فکس: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    بلوارکشاورز،خیابان نادری،ک حجت‌دوست،پ ۵۶
ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان ارزیابی اثربخشی روش آرام‌سازی بنسون در زنان بر عوارض یائسگی
تعداد صفحات 11
نویسنده دینا آبادی باویل - صدیقه شریعت مغانی - محمدحسن رشیدپور - جمشید جمالی
مشخصات نشریه  زنان مامایی و نازایی ایران شماره 6
تاریخ انتشار شهريور - 1400
محدوده صفحات 68-58
زبان فارسی
کلید واژه کیفیت زندگی زنان  عملکرد جنسی زنان  یائسگی  مشهد  زنان یائسه  عملکرد جنسی  علایم یائسگی  کیفیت زندگی  زنان مشهد  آرام‌سازی  شدت علائم یائسگی  آرام‌سازی بنسون  عوارض یائسگی  
چکیده مقدمه: یکی از بحرانی‌ترین مراحل زندگی زنان، دوران یائسگی می‌باشد. با این وجود دوره گذار از یائسگی و دوره یائسگی با بحران‌های احساسی و اجتماعی توأم می‌باشد. آرام‌سازی بنسون بر علائم و نشانه‌های جسمی و روانی تأثیر می‌گذارد. مطالعه حاضر با هدف تعیین اثربخشی روش آرام‌سازی بنسون در زنان بر عوارض یائسگی انجام شد.
روش‌کار: این مطالعه کارآزمایی بالینی تصادفی شده بر روی 80 زن یائسه مراجعه‌کننده به مراکز بهداشتی- درمانی شهر مشهد در سال 1398 انجام شد. افراد به دو گروه 40 نفره مداخله و کنترل تخصیص شد. برای گروه مداخله علاوه بر مراقبت معمول، تمرین روش آرام‌سازی بنسون در 8 جلسه (هفته‌ای یک‌بار) و گروه کنترل، مراقبت روتین انجام گردید. پرسشنامه‌ها برای هر دو گروه در ابتدای مداخله و یک هفته بعد از پایان آخرین جلسه تکمیل شد. ابزارها پرسشنامه ‌شدت علائم یائسگی، عملکرد جنسی و کیفیت زندگی بود. تجزیه و تحلیل داده‌ها با نرم‌افزار SPSS (نسخه 16) و آزمون تی مستقل، من‌ویتنی، کای دو یا فیشر، ویلکاکسون انجام شد. میزان p کمتر از ۰۵/۰ معنادار در نظر گرفته شد.
یافته‌ها: بر اساس نتایج آزمون من‌ویتنی، بین دو گروه آزمون و کنترل قبل از مداخله نمره شدت علائم یائسگی (164/0 = p) و عملکرد جنسی (172/0 = p) تفاوت آماری معناداری وجود نداشت و دو گروه همگن بودند. در مقابل، گروه آزمون و کنترل در کیفیت زندگی (002/0 = p) تفاوت آماری معناداری داشتند. بر اساس نتایج آزمون من‌ویتنی، بین دو گروه آزمون و کنترل بعد از مداخله نمره­ شدت علائم یائسگی (001/0 > p)، عملکرد جنسی (021/0 = p) و کیفیت زندگی (001/0 = p) تفاوت آماری معناداری وجود داشت و در گروه مداخله بهتر بود.
نتیجه‌گیری: مداخله آرام‌سازی بنسون نقش مهمی در افزایش کیفیت زندگی و کاهش علائم یائسگی و عملکرد جنسی دارد و روشی بی‌خطر، مفید و بدون هزینه در کنترل علائم زنان یائسه می‌باشد.

کد مقاله 42578
تعداد بازدید 88

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397