• صفحه‌نخست
  • بانک اطلاعات علمی
  • کتابخانه
  • ارتباط با ما
    شماره‌های تماس

    مرکز قم
    تلفـن: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    فکس: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    سامانه‌پیامکی: ۳۰۰۰۱۲۳۰۰۱۱۰۲۰
    خیابان جمهوری، میدان سپاه، بطرف ریل، پلاک ۵۰

    مرکز تهران
    تلفـن: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    فکس: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    بلوارکشاورز،خیابان نادری،ک حجت‌دوست،پ ۵۶
ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان بررسی رابطه خشونت فیزیکی توسط همسر و اختلالات کیفیت خواب در بارداری
تعداد صفحات 13
نویسنده مینا عرب زاده - محبوبه احمدی دولابی - صدیقه امیرعلی اکبری - ملیحه نصیری
مشخصات نشریه  زنان مامایی و نازایی ایران شماره 6
تاریخ انتشار شهريور - 1400
محدوده صفحات 57-45
زبان فارسی
کلید واژه خشونت  اختلالات خواب  خشونت خانگی  خشونت خانگی علیه زنان  دوران بارداری  خشونت علیه زنان  بارداری  زنان باردار  خشونت فیزیکی  تهران  همسرآزاری در دوران بارداری  خشونت شوهر  خواب  زنان شهر تهران  دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی  کیفیت خواب  
چکیده مقدمه: خواب از مهم‌ترین نیازهای زندگی فرد است که نقش اساسی در سلامت دارد. خشونت خانگی به‌خصوص نوع فیزیکی بر کیفیت خواب اثر دارد. مطالعه حاضر با هدف تعیین رابطه خشونت فیزیکی و اختلالات کیفیت خواب زنان باردار انجام شد.
روش‌کار: این مطالعه مقطعی در سال ۱۳۹۸ بر روی ۲۰۰ زن باردار مراجعه‌کننده به مراکز تابعه دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی تهران انجام شد. اطلاعات جمعیت‌شناختی با استفاده از پرسشنامه محقق‌ساخته دموگرافیک- مامایی و اطلاعات مربوط به خشونت خانگی با استفاده از پرسشنامه خشونت خانگی برگرفته از سازمان جهانی بهداشت و کیفیت خواب با پرسش‌نامه پیترزبورگ جمع‌آوری شد. تجزیه و تحلیل داده‌ها با استفاده از نرم‌افزار آماری SPSS (نسخه ۲۳) و آزمون‌های آماری تی مستقل، کای دو و ضریب همبستگی اسپیرمن انجام شد. میزان p کمتر از ۰۵/۰ معنی‌دار در نظر گرفته شد.
افته‌ها: در این مطالعه 70 نفر (۲/۳۵%) نمونه‌ها دارای کیفیت خواب نامطلوب بودند و بیشترین و کمترین فراوانی خشونت فیزیکی هل دادن (۱۶%) و داغ کردن (۴%) بود. بین کیفیت خواب و میزان خشونت فیزیکی ارتباط آماری معنی‌داری وجود داشت ( ۰۰۱/۰ p < ). ضریب همبستگی خشونت فیزیکی با اختلالات کیفیت خواب ۱۴۹/۰ = r بود (۰۴۹/۰ = p).
نتیجه‌گیری: با توجه به رابطه مثبت خشونت فیزیکی با اختلالات خواب، توصیه به غربالگری و شناسایی موارد خشونت خانگی در دوران بارداری در کسانی که با شکایت اختلال خواب مراجعه می‌کنند، می‌گردد. بنابراین مشاوره، تدوین و اجرای برنامه‌های توانمند‌سازی زنان در مواجهه با خشونت، موجب ارتقاء سلامت آنان می‌شود.

کد مقاله 42577
تعداد بازدید 68

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397