• صفحه‌نخست
  • بانک اطلاعات علمی
  • کتابخانه
  • ارتباط با ما
    شماره‌های تماس

    مرکز قم
    تلفـن: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    فکس: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    سامانه‌پیامکی: ۳۰۰۰۱۲۳۰۰۱۱۰۲۰
    خیابان جمهوری، میدان سپاه، بطرف ریل، پلاک ۵۰

    مرکز تهران
    تلفـن: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    فکس: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    بلوارکشاورز،خیابان نادری،ک حجت‌دوست،پ ۵۶
ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان اثربخشی زوج درمانی متمرکز بر شفقت بر افزایش تمایزیافتگی و کاهش تعارضات زناشویی زوجین
تعداد صفحات 10
نویسنده بهناز لطفی - محمود جاجرمی - محمد محمدی پور
مشخصات نشریه  سلامت جامعه (دانشکده پرستاری، مامایی و پیراپزشکی رفسنجان سابق) شماره 2 پیاپی 48
تاریخ انتشار تابستان - 1400
محدوده صفحات 49-40
زبان فارسی
کلید واژه زوج درمانی  کرمان  تمایزیافتگی  زوجین مراجعه کننده به مراکز مشاوره  تمایزیافتگی خود  زوجین دارای تعارض زناشویی  تعارض زناشویی  درمان متمرکز بر شفقت (CFT)  تمایزیافتگی زوجین  
چکیده مقدمه: زوجین، در تعارض زناشویی با یکدیگر رفتارهای خشونت­ آمیز و خصمانه دارند. زوج درمانی از تکنیک‌هایی است که می‌تواند در این زمینه به زوجین کمک کند. هدف از این پژوهش تعیین اثربخشی زوج درمانی متمرکز بر شفقت بر افزایش تمایزیافتگی و کاهش تعارضات زناشویی زوجین بود.
مواد و روش ­ها: پژوهش حاضر، شبه آزمایشی از نوع پیش‌آزمون، پس‌آزمون و پیگیری با گروه کنترل بود. جامعه آماری، کلیه زوجین مراجعه­ کننده به مراکز مشاوره شهر کرمان در سال ۱۳۹8 بودند. با استفاده از روش نمونه‌گیری در دسترس، 24 زوج انتخاب و به ‌طور تصادفی ساده در دو گروه مساوی قرار گرفتند. گروه آزمایشی در 8 جلسه 60 دقیقه­ ای (یک جلسه در هفته)، آموزش زوج درمانی متمرکز بر شفقت دریافت کردند ولی در مورد گروه کنترل مداخله­ ای صورت نگرفت. پرسشنامه‌های تمایزیافتگی خود Skowron و Friedlander (1998) و تعارض زناشویی Sanayi (1387) قبل و بعد از اجرای مداخله اجرا شد. تجزیه و تحلیل داده‌ها با استفاده از تحلیل واریانس انجام شد.
یافته ­ها: زوج درمانی متمرکز بر شفقت موجب افزایش معنی دار تمایزیافتگی خود ( ۰۰۱/۰ p < ، ۱۱۴/۷۶۱۲ = F ) و کاهش معنی دار تعارضات زناشویی زوجین ( ۰۰۱/۰ p < ، ۴۴/۲۷۵ = F) گردید.
نتیجه گیری: بنابر نتایج پژوهش حاضر و پیشینه پژوهشی، می توان زوج درمانی متمرکز بر شفقت را به عنوان روشی کارآمد در افزایش تمایزیافتگی و کاهش تعارض زناشویی زوجین دارای مشکلات ارتباطی پیشنهاد نمود.

کد مقاله 42563
تعداد بازدید 89

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397