• صفحه‌نخست
  • بانک اطلاعات علمی
  • کتابخانه
  • ارتباط با ما
    شماره‌های تماس

    مرکز قم
    تلفـن: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    فکس: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    سامانه‌پیامکی: ۳۰۰۰۱۲۳۰۰۱۱۰۲۰
    خیابان جمهوری، میدان سپاه، بطرف ریل، پلاک ۵۰

    مرکز تهران
    تلفـن: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    فکس: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    بلوارکشاورز،خیابان نادری،ک حجت‌دوست،پ ۵۶
ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان اثربخشی آموزش واقعیت درمانی گلاسر بر دلزدگی و خیانت زناشویی زوجین مراجعه کننده به مراکز مشاوره
تعداد صفحات 8
نویسنده فهیمه رضوانی عبدل آباد - وحید منظری توکلی
مشخصات نشریه  سلامت جامعه (دانشکده پرستاری، مامایی و پیراپزشکی رفسنجان سابق) شماره 2 پیاپی 48
تاریخ انتشار تابستان - 1400
محدوده صفحات 28-21
زبان فارسی
کلید واژه دلزدگی زناشویی  رفسنجان  واقعیت درمانی  زوجین مراجعه کننده به مراکز مشاوره  خیانت زناشویی  زوج درمانی گلاسر  آموزش واقعیت درمانی  واقعیت درمانی گلاسر  اثربخشی واقعیت درمانی  دلزدگی زوجین  
چکیده مقدمه: دلزدگی و خیانت زناشویی، بیانگر آسیب در روابط عاطفی زوجین است. واقعیت درمانی از تکنیک‌هایی است که می‌تواند در این زمینه به زوجین کمک کند و بر سلامت روان تأکید دارد. این تحقیق با هدف تعیین اثربخشی واقعیت درمانی گلاسر بر دلزدگی زناشویی و خیانت زناشویی زوجین مراجعه‌کننده به مراکز مشاوره شهر رفسنجان انجام شد.
مواد و روش­ ها: پژوهش حاضر شبه آزمایشی از نوع پیش‌آزمون، پس‌آزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری، زوجین مراجعه‌کننده به مراکز مشاوره خانواده شهر رفسنجان در نیمه دوم سال 1397 بودند. با روش نمونه‌گیری در دسترس، 40 نفر انتخاب و به ‌طور تصادفی در دو گروه قرار گرفتند. گروه آزمایشی در 8 جلسه 90 دقیقه­ ای، آموزش واقعیت درمانی گلاسر شرکت کردند. در گروه کنترل مداخله­ ای صورت نگرفت. پرسشنامه‌های خیانت زناشویی مارک و اتلی، و دلزدگی زناشویی پاینز، قبل و بعد از اجرای مداخله توسط شرکت­ کنندگان تکمیل شد. داده‌ها توسط آزمون کوواریانس تحلیل گردیدند.
یافته ­ها: میانگین و انحراف معیار نمرات پیش‌آزمون متغیر خیانت زناشویی در گروه آزمایش 07/11 ± 35/139 و در گروه کنترل 31/12 ± 22/140، در پس‌آزمون برای گروه آزمایش 19/10 ± 26/120 و برای گروه کنترل 39/10 ± 93/138 بود. میانگین و انحراف معیار نمرات پیش‌آزمون متغیر دلزدگی زناشویی در گروه آزمایش 74/7 ± 15/90 و در گروه کنترل 63/7 ± 04/91، در پس‌آزمون برای گروه آزمایش 43/8 ± 64/73 و برای گروه کنترل 51/7 ± 91/89 بود. میانگین نمره دلزدگی زناشویی و خیانت زناشویی پس از مداخله بین دو گروه تفاوت معنی­ دار داشت ( 005/0 p < ).
نتیجه ­گیری: بر اساس نتایج، می­ توان از واقعیت­ درمانی گلاسر در کاهش دلزدگی و خیانت زناشویی زوجین دارای مشکلات ارتباطی بهره برد.

کد مقاله 42562
تعداد بازدید 85

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397