| عنوان | رویکرد مدلیابی معادلات ساختاری در تبیین تأثیر استرس شغلی و تعارض کار خانواده بر بهزیستی روانشناختی در مربیان مراکز اختلال یادگیری خاص |
| تعداد صفحات | 14 |
| نویسنده |
|
| مشخصات نشریه | کودکان استثنایی سال 21 شماره 2 پیاپی 80 |
| تاریخ انتشار | تابستان - 1400 |
| محدوده صفحات | 68-55 |
| زبان | فارسی |
| کلید واژه | تعارض کار خانواده معادلات ساختاری بهزیستی روانشناختی استرس شغلی اختلال یادگیری طراحی الگو معلمان مدارس استثنایی اختلال یادگیری ویژه مدلیابی آزمون الگو مربیان مراکز اختلال یادگیری خاص |
| چکیده |
هدف: پژوهش حاضر طراحی و آزمودن الگویی از استرس شغلی و تعارض کار خانواده بر بهزیستی روانشناختی مربیان مراکز اختلال یادگیری خاص بود. روش: جامعه آماری پژوهش شامل تمام مربیان مراکز اختلال یادگیری خاص تحت پوشش سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور که از آنها 1030 نفر به روش نمونهگیری غیرتصادفی و داوطلبانه انتخاب شدند. ابزارهای پژوهش شامل فرم کوتاه پرسشنامه بهزیستی روانشناختی ریف (1989)، پرسشنامه استرس شغلی اورلی و گیردانو (1980)، پرسشنامه تعارض کار خانواده کارلسون (2000) بودند. دادهها با استفاده از روش معادلات ساختاری و نرمافزار AMOS تجزیه و تحلیل قرار شدند. یافتهها برازندگی مطلوب الگوی فرضی را با دادهها تأیید کردند. نتیجهگیری: نتایج نشان داد که استرس شغلی و تعارض کار خانواده بهطور مستقیم موجب کاهش بهزیستی روانشناختی میشود. یافتههای پژوهش رابطه منفی بین استرس شغلی و تعارض کار خانواده را تأیید کرد و نشان داد که متغیر تعارض کار خانواده سهم بیشتری در بهزیستی روانشناختی داشته است. |
| کد مقاله | 42542 |
| تعداد بازدید | 307 |
|
|
پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظاممند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهشها و کارشناسیهای دینی و پاسخگویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...