عنوان | نگاهی به بازنمایی مشاغل زنان در سینمای ایران (قسمت اول) |
تعداد صفحات | 23 |
نویسنده |
|
مشخصات نشریه | هنرنامه - دانشگاه هنر شماره 12 |
تاریخ انتشار | پائیز - 1380 |
محدوده صفحات | 107-85 |
زبان | فارسی |
کلید واژه | فیلمهای زنانه مشاغل زنانه زن و سینمای ایران زن در تاریخ سینمای ایران |
موضوع | زن و سينما |
چکیده |
نويسنده پس از بيان اينكه با مراجعه به مكتوبات تاريخ نويسان سينماي ايران، اين برآيند حاصل ميشود كه ورود سينما به ايران با دو نقصان :\r\n\r\n1ـ فقدان پيش زمينه اجتماعي \r\n\r\n2ـ فقدان هر گونه اشتغال زنانه كه بيشك تأثير متقابلي بر يكديگر داشتهاند، روبه رو بوده است، به تاريخ ورود سينما به ايران در سال 1379 شمسي و نيز روند شكلگيري سينماهاي عمومي در ايران و برخورد مردم با آنها اشاره كرده و در مورد چگونگي اولين مشاركتهاي زنان ايراني با اين پديده در كسوت يك حرفه شرح مختصري داده است. سپس به ساخت اولين فيلمهاي ايراني در سالهاي 1309 تا 1316 كه 8 فيلم بودند اشاره كرده و زن را در آنها فاقد نقش محوري دانسته است. پس از آن، سالهاي 1316 تا 1327 را به علت عدم فعاليتهاي فيلمسازي، دوران فترت سينماي ايران ناميده و به بازنمايي نقش زنان در دوره دوم فيلمسازي در ايران بين سالهاي 1327 تا 1338 پرداخته است. سينماي ايران در اين دوره به كپي برداري سطحي از فيلمهاي خارجي مانند آمريكا، اروپا و هند روي ميآورد و مشاغل زنان هم با آوازه خواني شروع و به رقاصگي ختم ميشود. نويسنده در پايان به بررسي مشاغل زنان در دوره سوم فيلمسازي ايران در سالهاي 1339 تا 1348 پرداخته و ويژگي اين دوره را شروع ستاره سازي در سينما معرفي كرده است. وي تعداد فيلمهاي ساخته شده در اين دوره را 120 فيلم عنوان نموده كه نقش زنان در 48 پرسوناژ رقاصه كاباره و خواننده، 27 پرسوناژ دزد و قاچاقچي، 18 پرسوناژ مستخدمه و كلفت ، 4 مورد پرستار، 3 مورد فروشنده ... بوده است. بنابراين عرصه مشاغل سينما در اين دوره توسط زنان تبهكار تصرف شده است. |
کد مقاله | 4224 |
تعداد بازدید | 1420 |
|