• صفحه‌نخست
  • بانک اطلاعات علمی
  • کتابخانه
  • ارتباط با ما
    شماره‌های تماس

    مرکز قم
    تلفـن: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    فکس: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    سامانه‌پیامکی: ۳۰۰۰۱۲۳۰۰۱۱۰۲۰
    خیابان جمهوری، میدان سپاه، بطرف ریل، پلاک ۵۰

    مرکز تهران
    تلفـن: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    فکس: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    بلوارکشاورز،خیابان نادری،ک حجت‌دوست،پ ۵۶
ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان مدل‌یابی تاب‌آوری خانواده بر اساس شادمانی زناشویی، نیازهای بنیادین روانشناختی و معنویت با نقش میانجی تنظیم هیجان
تعداد صفحات 14
نویسنده ژاله بحرایی - علی حسینی المدنی - احمد باصری
مشخصات نشریه  سبک زندگی اسلامی با محوریت سلامت شماره 4
تاریخ انتشار زمستان - 1400
محدوده صفحات 98-85
زبان فارسی
کلید واژه شادکامی  تنظیم هیجانی  معنویت  تهران  نیازهای روان‌شناختی  ارضای نیازهای اساسی روانشناختی  نیازهای بنیادین  تاب‌‌آوری خانواده  تاب‌آوری  شادمانی زناشویی  نیازهای بنیادین روانشناختی  مدل تاب‌آوری خانواده  مدل‌یابی  
چکیده هدف: هدف از این پژوهش بررسی مدل یابی تاب آوری خانواده بر اساس شادمانی زناشویی، نیازهای بنیادین روانشناختی و معنویت با نقش میانجی تنظیم هیجان بود.
مواد و روش ها: روش پژوهش توصیفی و از نوع همبستگی است. جامعه آماری کلیه زنان و مردان متاهل شاغل در کادر آموزشی سازمان آموزش و پرورش شهر تهران در سال 1399 به تعداد 46257 نفر (32046 نفر زن و 14211 نفر مرد) بودند. حجم نمونه 420 نفر از این‏ افراد بر اساس دیدگاه کلاین (2016) و به شیوه نمونه ‏گیری غیرتصادفی در دسترس (شیوه آنلاین) انتخاب‌ و به مقیاس تاب آوری خانواده سیکبی (2005)، مقیاس شادمانی زناشویی آزرین و همکاران (1973)، مقیاس نیازهای بنیادین روانشناختی لاگاردیا و همکاران (2000)، پرسشنامه معنویت پارسیان و دونینیگ (2009)، پرسشنامه تنظیم هیجان گروس و جان (2003) پاسخ دادند. سپس الگوی پیشنهادی از طریق مدل معادلات ساختاری با استفاده از SPSS و AMOS نسخه 24 تحلیل شد.
یافته ها: نتایج نشان داد مسیرهای مستقیم معنادار شدند. همچنین اثرات غیرمستقیم شادمانی زناشویی، نیازهای بنیادین روانشناختی و معنویت از طریق تنظیم هیجان بر تاب آوری خانواده معنادار بود.
نتیجه گیری: با توجه به نتایج مدل ساختاری اصلاح شده پژوهش برازش مطلوب و قابل قبول با داده‌های پژوهشی داشت و این گام مهمی در جهت شناخت عوامل مؤثر بر تاب آوری خانواده در افراد متاهل می باشد.

کد مقاله 42456
تعداد بازدید 98

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397