• صفحه‌نخست
  • بانک اطلاعات علمی
  • کتابخانه
  • ارتباط با ما
    شماره‌های تماس

    مرکز قم
    تلفـن: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    فکس: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    سامانه‌پیامکی: ۳۰۰۰۱۲۳۰۰۱۱۰۲۰
    خیابان جمهوری، میدان سپاه، بطرف ریل، پلاک ۵۰

    مرکز تهران
    تلفـن: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    فکس: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    بلوارکشاورز،خیابان نادری،ک حجت‌دوست،پ ۵۶
ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان تبیین تجربه زیسته مادران با فرزندان با هوش هیجانی بالا
تعداد صفحات 11
نویسنده صدیقه باقری ورکانه
مشخصات نشریه  سبک زندگی اسلامی با محوریت سلامت شماره 3
تاریخ انتشار پائیز - 1400
محدوده صفحات 105-95
زبان فارسی
کلید واژه هوش هیجانی  نوجوانان  تجربه زیسته  مادران  تجارب مادران  الگوی مفهومی  فرزندان نوجوان  
چکیده هدف: هدف از پژوهش حاضر ارائه الگویی مفهومی از بسترها و راهبردهای افزایش هوش هیجانی در نوجوانان بر اساس تجربه زیسته مادران است.
مواد و روش‌ها: بدین منظور در قالب یک طرح کیفی و با رویکرد گراندد تئوری که تا مرحله کد گذاری انتخابی پیش رفته است، از بین مادران نوجوانان دارای هوش هیجانی بالا، 12 نفر با استفاده از نمونه گیری هدفمند انتخاب شدند. به منظور غربال نوجوانان دارای هوش هیجانی بالا، از پرسشنامه هوش هیجانی بار- ان استفاده شد و برای جمع آوری داده ها از مادران این نوجوانان از مصاحبه نیمه ساخت‌یافته استفاده شد. برای بررسی محتوای مصاحبه‌های صورت‌ گرفته، مفهوم‌سازی و استخراج مقوله‌ها از شیوه نظام‌مند استفاده شد.
یافته‌ها: تحلیل تجارب شرکت کنندگان به شناسایی 47 شناسه آزاد، 16 شناسه محوری و 4 شناسه نظری شامل مولفه ها، بسترها و زمینه ها، پیامد ها و عوامل مداخله گر در فرایند افزایش هوش هیجانی منجر شد.
نتیجه گیری: بر این اساس خانواده مهم ترین نقش را در زمینه پرورش هوش هیجانی فرزندان بر عهده دارد. با استفاده از یافته های به دست آمده از این پژوهش می توان جلسات آموزش خانواده جهت ارائه راهکارهایی عملی برای پرورش هوش هیجانی فرزندان، که از تجارب مادران موفق به دست آمده، برگزار نمود، به علاوه مشاوران و معلمانی که به این حوزه علاقه مند هستند می توانند از یافته های این پژوهش استفاده نمایند.

کد مقاله 42455
تعداد بازدید 128

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397