• صفحه‌نخست
  • بانک اطلاعات علمی
  • کتابخانه
  • ارتباط با ما
    شماره‌های تماس

    مرکز قم
    تلفـن: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    فکس: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    سامانه‌پیامکی: ۳۰۰۰۱۲۳۰۰۱۱۰۲۰
    خیابان جمهوری، میدان سپاه، بطرف ریل، پلاک ۵۰

    مرکز تهران
    تلفـن: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    فکس: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    بلوارکشاورز،خیابان نادری،ک حجت‌دوست،پ ۵۶
ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان نقش راهبردهای تنظیم هیجان و بهزیستی معنوی در پیش بینی رفتار جنسی اجباری
تعداد صفحات 10
نویسنده حمیدرضا صمدی‌فرد - محمد نریمانی - سیف‌الله آقاجانی - سجاد بشرپور
مشخصات نشریه  روان پرستاري - انجمن علمي پرستاري ايران شماره 3
تاریخ انتشار مرداد و شهریور - 1400
محدوده صفحات 72-63
زبان فارسی
کلید واژه تنظیم هیجانی  معنویت  اردبیل  رفتارهای جنسی  هیجان  بهزیستی معنوی  مردان متأهل  رفتار جنسی اجباری  
چکیده مقدمه: روابط جنسی صحیح به­ عنوان پیش ­زمینه­ ای برای تقویت عواطف و احساسات بین افراد عمل نموده و می‌تواند وسیله‌ای برای تقویت روابط خانوادگی باشد. پژوهش حاضر با هدف تعیین نقش راهبردهای تنظیم هیجان و بهزیستی معنوی در تبیین رفتار جنسی اجباری صورت پذیرفت.
روش کار: روش پژوهش توصیفی، از نوع همبستگی بود. جامعه آماری مطالعه شامل کلیه مردان متأهل شهر اردبیل (مناطق یک و دو) در سال 1399 بود. 110 مرد با استفاده از روش نمونه‌گیری در دسترس و با مراجعه به مکان‌های عمومی به عنوان نمونه آماری انتخاب شدند. برای گردآوری داده ­ها از ابزارهای راهبردهای تنظیم هیجان (Gross, John, 2003)، بهزیستی معنوی (Daaleman, Frey, 2004) و رفتار جنسی اجباری ( (Efrati, Mikulincer, 2018 استفاده شد. داده‌­های پژوهش با روش ­های­ ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون چندگانه در نرم‌افزار SPSS 18 تجزیه و تحلیل شدند.
یافته­­­­­­­ ها: نتایج نشان داد که بین راهبردهای تنظیم هیجان (ارزیابی مجدد 47/0-، سرکوبی 41/0) و بهزیستی معنوی 59/0- با رفتار جنسی اجباری در مردان متأهل رابطه معناداری وجود داشت ( 05/0 p < ). همچنین نتایج رگرسیون چندگانه نشان داد که راهبردهای تنظیم هیجان و بهزیستی معنوی در مجموع 44/0 می ­توانند رفتار جنسی اجباری را در مردان متأهل تبیین کنند ( 05/0 p < ).
نتیجه ­گیری: رفتار جنسی اجباری مردان متأهل با راهبردهای تنظیم هیجان و بهزیستی معنوی پیش ­بینی‌ شدنی است. پیشنهاد می‌شود که روان‌شناسان و متخصصان حوزه سلامت برای کاهش رفتار جنسی اجباری مردان متأهل به نقش این متغیرها توجه بیشتری کنند.

کد مقاله 42448
تعداد بازدید 134

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397