• صفحه‌نخست
  • بانک اطلاعات علمی
  • کتابخانه
  • ارتباط با ما
    شماره‌های تماس

    مرکز قم
    تلفـن: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    فکس: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    سامانه‌پیامکی: ۳۰۰۰۱۲۳۰۰۱۱۰۲۰
    خیابان جمهوری، میدان سپاه، بطرف ریل، پلاک ۵۰

    مرکز تهران
    تلفـن: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    فکس: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    بلوارکشاورز،خیابان نادری،ک حجت‌دوست،پ ۵۶
ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان نقش انعطاف‌پذیری روان‌شناختی در فرزندپروری و افسردگی مادران در پیش بینی نشانه‌های اختلال سلوک در نوجوانان
تعداد صفحات 11
نویسنده مهدی عبداله زاده رافی - محدثه رفیعی بلداجی - هانیه محمدی - معصومه محمدی
مشخصات نشریه  روان پرستاري - انجمن علمي پرستاري ايران شماره 3
تاریخ انتشار مرداد و شهریور - 1400
محدوده صفحات 49-39
زبان فارسی
کلید واژه فرزندپروری  افسردگی  افسردگی مادران  رفتار فرزندان  تهران  همدان  اختلال سلوک  اختلالات رفتاری  رفتار نوجوان  اختلال رفتاری فرزندان  انعطاف‌پذیری روان‌شناختی  فرزندان نوجوان  نشانگان اختلال سلوک  بلداجی (شهرستان)  
چکیده مقدمه: مادر در ایجاد و تشدید مشکلات رفتاری فرزند نقش مهمی دارد، به همین خاطر، هدف پژوهش حاضر تعیین نقش انعطاف‌پذیری روان‌شناختی در فرزندپروری و افسردگی مادر در پیش‌بینی نشانه‌های اختلال سلوک در نوجوانان است.
روش کار: در این پژوهش توصیفی (همبستگی) که در سال تحصیلی ۹۹-۱۳۹۸ انجام شد، ۴۴۰ مادر-فرزند از شهرهای تهران، همدان و بلداجی حضور داشتند. برای گردآوری داده‌ها از پرسشنامه‌های انعطاف‌پذیری روان‌شناختی در فرزندپروری (گرین، فیلد فارگو و توهینگ، ۲۰۱۵)، افسردگی، اضطراب و استرس (لاویبوند و لاویبوند، ۱۹۹۵) و چک‌لیست رفتاری کودک (آخنباخ و رسکورلا، ۲۰۰۱) استفاده شد. داده‌ها با کمک نرم‌افزار SPSS-20 و با استفاده از ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون خطی تحلیل شدند.
یافته‌ها: تحلیل داده‌ها نشان داد که نشانه‌های اختلال سلوک در نوجوانان رابطۀ مثبت با افسردگی مادر ( ۰٫۰۰۱ p = ) و رابطه منفی با انعطاف‌پذیری روان‌شناختی مادر در فرزندپروری ( ۰٫۰۰۱ p = ) دارد. همچنین، افسردگی مادر و دو مؤلفه از انعطاف‌پذیری روان‌شناختی در فرزندپروری (پذیرش و خود به‌عنوان بافتار) قادر به پیش‌بینی نشانه‌های اختلال سلوک در نوجوانان هستند ( 0.01 p < ).
نتیجه‌گیری: با توجه به اینکه افسردگی مادر و انعطاف‌پذیری روان‌شناختی وی در فرزندپروری می‌تواند نشانه‌های اختلال سلوک فرزند را پیش‌بینی کند، پیشنهاد می‌شود مادران با شرکت در جلسات مشاورۀ فردی یا گروهی جهت کاهش افسردگی و بهبود انعطاف‌پذیری روان‌شناختی در فرزندپروری، در کاهش نشانه‌های اختلال سلوک فرزند نوجوان خود نقش مثبتی ایفا کنند.

کد مقاله 42447
تعداد بازدید 106

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397