• صفحه‌نخست
  • بانک اطلاعات علمی
  • کتابخانه
  • ارتباط با ما
    شماره‌های تماس

    مرکز قم
    تلفـن: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    فکس: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    سامانه‌پیامکی: ۳۰۰۰۱۲۳۰۰۱۱۰۲۰
    خیابان جمهوری، میدان سپاه، بطرف ریل، پلاک ۵۰

    مرکز تهران
    تلفـن: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    فکس: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    بلوارکشاورز،خیابان نادری،ک حجت‌دوست،پ ۵۶
ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان اثربخشی بازی درمانی والد محور بر پرخاشگری و علائم اختلال نافرمانی مقابله‌ای
تعداد صفحات 15
نویسنده اکرم اکبری - نادر منیرپور - حسن میرزاحسینی
مشخصات نشریه  سلامت روان کودک (تحول روان‌شناختی کودک سابق) شماره 1 پیاپی 26
تاریخ انتشار بهار - 1400
محدوده صفحات 140-126
زبان فارسی
کلید واژه رفتار کودکان  پرخاشگری  تهران  پرخاشگری کودکان  کودکان پیش دبستانی  اختلال نافرمانی مقابله‌ای  پیش‌ دبستانی  بازی‌ درمانی  منطقه 14 شهر تهران  کودکان مهد کودک  کودکان تهرانی  بازی درمانی والد محور  
چکیده زمینه و هدف: اختلال نافرمانی مقابله‌ای در دوران کودکی و پیش‌دبستانی بروز پیدا می‌کند و در صورت عدم درمان، هزینه‌های بسیاری بر کودک، خانواده و جامعه تحمیل می‌کند؛ بنابراین انجام مداخله‌های مناسب برای کودکان با این اختلال ضروری است. بدین منظور پژوهش حاضر با هدف اثربخشی بازی‌درمانی والد- محور بر پرخاشگری و کاهش علائم اختلال نافرمانی مقابله‌ای انجام شد.
روش: پژوهش حاضر شبه ­تجربی از نوع پیش‌آزمون پس‌آزمون با گروه گواه بود. از جامعه آماری که شامل تمامی کودکان 5-4 ساله با اختلال نافرمانی مقابله‌ای مراجعه‌کننده به مهدکودک‌ و پیش‌دبستانی ستاره شهر منطقه 14 شهر تهران در شش ماه دوم سال 1398 بودند، 30 کودک واجد شرایط به روش نمونه‌گیری هدفمند انتخاب و به ‌صورت تصادفی در دو گروه آزمایش و گواه (هر گروه 15 نفر) جایدهی شدند. جهت جمع‌آوری داده‌ها از پرسشنامه علائم مرضی کودک گادو و اسپرافکین (2002) و فهرست رفتاری کودک آخنباخ و رسکورلا (2001) استفاده شد. مداخله آموزشی بازی‌درمانی والد- محور بارتون و لندرث (2006) برای گروه آزمایش در 8 جلسه 60 دقیقه‌ای ارائه شد، در حالی که گروه گواه آموزشی را دریافت نکردند. داده ­ها با استفاده از نسخه 22 نرم‌افزار SPSS و آزمون تحلیل کوواریانس تک­ متغیره در سطح معنا‌داری 05/0 تحلیل شدند.
یافته‌ها: نتایج نشان داد که بازی‌درمانی والد­ محور در کاهش پرخاشگری و بهبود علائم اختلال نافرمانی مقابله‌ای کودکان مؤثر بود (0/01 > p).
نتیجه‌گیری: بازی‌درمانی والد- محور، راهبردهایی کارآمد و سودمند برای کاهش پرخاشگری و بهبود اختلال نافرمانی مقابله‌ای، در اختیار والدین و مراکز روان‌درمانی کودکان قرار می‌دهد؛ بدین منظور به‌کارگیری الگوی یاد شده در مراکز درمانی و مشاوره‌ای، در جهت گسترش سلامت روانی، پیشنهاد می ­شود.

کد مقاله 42412
تعداد بازدید 152

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397