• صفحه‌نخست
  • بانک اطلاعات علمی
  • کتابخانه
  • ارتباط با ما
    شماره‌های تماس

    مرکز قم
    تلفـن: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    فکس: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    سامانه‌پیامکی: ۳۰۰۰۱۲۳۰۰۱۱۰۲۰
    خیابان جمهوری، میدان سپاه، بطرف ریل، پلاک ۵۰

    مرکز تهران
    تلفـن: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    فکس: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    بلوارکشاورز،خیابان نادری،ک حجت‌دوست،پ ۵۶
ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان مقایسه اثربخشی آموزش زوج درمانی شناختی رفتاری و مدل EIS بر عملکرد جنسی در زنان باردار
تعداد صفحات 12
نویسنده محمد امینی - محمود گودرزی - شعله شاه غیبی
مشخصات نشریه  مراقبت پرستاری و مامایی ابن‌سینا شماره 3
تاریخ انتشار تابستان - 1400
محدوده صفحات 244-233
زبان فارسی
کلید واژه دوران بارداری  زوج درمانی  زنان باردار  عملکرد جنسی زنان  عملکرد جنسی  زنان نخست‌زا  زوج‌ درمانی شناختی رفتاری  زنان نخست باردار  رویکرد شناختی رفتاری  آموزش زوج درمانی  زوج درمانی با مدل EIS  
چکیده مقدمه: دوران بارداری با تغییرات جسمانی و روان‌ شناختی بسیاری همراه است. بنابراین زنان باردار ممکن است با مسائل و مشکلات زیادی از جمله کاهش عملکرد جنسی مواجه باشند. پژوهش حاضر با هدف مقایسه اثربخشی آموزش زوج‌ درمانی شناختی-رفتاری و مدل EIS بر عملکرد جنسی در زنان باردار انجام شد.
روش کار: بدین منظور طی یک پژوهش نیمه‌ تجربی با طرح پیش‌آزمون-پس‌آزمون با گروه کنترل، از بین جامعه آماری (زنان باردار نخست‌زا) با لحاظ‌ نمودن ملاک‌های ‌ورود به پژوهش، به شیوه نمونه گیری در دسترس ۶۰ نفر انتخاب و به شیوه تصادفی ساده در سه گروه ۲۰ نفره (دو گروه مداخله و یک گروه کنترل) جایگزین شدند. در ادامه در طی ۸ جلسه ۹۰ دقیقه‌ای، به یک گروه مداخله آموزش شناختی-رفتاری و به گروه دیگر مدل EIS آموزش داده شد، در حالی که گروه کنترل در این مدت آموزشی دریافت نکردند. ابزار مورد استفاده برای جمع‌آوری داده‌ها ‌در پیش‌آزمون-پس‌آزمون، پرسشنامه شاخص عملکرد جنسی زنان بود. داده‌ها ‌با استفاده از نرم‌افزار SPSS نسخه ۲۳ در سطح معناداری ۰/۰۵ تحلیل شد.
یافته‌ها: یافته‌ها ‌نشان داد که هر دو رویکرد شناختی-رفتاری و مدل EIS بر عملکرد جنسی و خرده‌ مقیاس‌های ‌آن (میل جنسی، برانگیختگی جنسی، رطوبت مهبلی، ارگاسم، رضایت جنسی، مقاربت دردناک) مؤثر هستند (۰/۰۵ < P) و بین اثربخشی آنها در این زمینه تفاوت وجود دارد. مدل EIS با میانگین و انحراف‌معیار ۱/۸۵ ± ۲۴/۰۸ نسبت به رویکرد شناختی-رفتاری با میانگین و انحراف ۱/۱ ± ۱۷/۵۸ تأثیر بیشتری بر عملکرد جنسی داشت.
نتیجه گیری: بنابراین می‌توان نتیجه گرفت با وجود تفاوت بین دو رویکرد شناختی-رفتاری و مدل EIS هر دو در زمینه عملکرد جنسی و خرده‌ مقیاس‌های ‌آن مؤثر هستند اما با توجه به اثربخشی بیشتر مدل EIS می‌توان از آن در دوران بارداری به عنوان روش کارآمدتر در کنار سایر مراقبت‌ها استفاد کرد.

کد مقاله 42408
تعداد بازدید 122

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397