• صفحه‌نخست
  • بانک اطلاعات علمی
  • کتابخانه
  • ارتباط با ما
    شماره‌های تماس

    مرکز قم
    تلفـن: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    فکس: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    سامانه‌پیامکی: ۳۰۰۰۱۲۳۰۰۱۱۰۲۰
    خیابان جمهوری، میدان سپاه، بطرف ریل، پلاک ۵۰

    مرکز تهران
    تلفـن: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    فکس: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    بلوارکشاورز،خیابان نادری،ک حجت‌دوست،پ ۵۶
ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان تعیین کننده‌های اجتماعی خشونت زنان باردار نسبت به همسرانشان
تعداد صفحات 7
نویسنده لیلا امینی - فاطمه محمدی همدانی - حمید حقانی
مشخصات نشریه  آموزش و سلامت جامعه - دانشگاه علوم پزشکی همدان شماره 3
تاریخ انتشار تابستان - 1400
محدوده صفحات 187-181
زبان انگلیسی
کلید واژه خشونت  خشونت علیه مردان  خشونت خانگی  دوران بارداری  خشونت زنانه  بارداری  زنان باردار  تهران  زنان شهر تهران  تعیین‌ کننده‌های اجتماعی  عوامل اجتماعی مؤثر بر سلامت  خشونت خانگی علیه مردان  
چکیده اهداف: خشونت خانگی علیه مردان، مسئله مهمی در جوامع امروزی، می تواند در دوران بارداری یک زن به دلیل شرایط خاص روانشناختی تشدید شود. عوامل مختلف، از جمله عوامل تعیین کننده اجتماعی سلامت، می توانند بر این حوزه تأثیر بگذارند که نیاز به مطالعه بیشتر دارد. این مطالعه با هدف بررسی تعیین کنننده های اجتماعی خشونت زنان باردار علیه شوهرانشان انجام شد.
ابزار و روش ها: این مطالعه مقطعی بر روی 206 شوهر زن باردار که طی سال های 1397-1398 به مراکز پیش از تولد در تهران مراجعه کرده بودند، انجام شد. افراد با استفاده از روش نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند. داده ها با استفاده از پرسشنامه های جمعیت شناختی و Conflict Tactile Scale-2 جمع آوری شد. داده ها در نرم افزار SPSS 21 و با استفاده از آزمون های تی مستقل، کروسکال والیس و آنالیز واریانس در سطح معنی داری کمتر از 0.05 تجزیه و تحلیل شدند.
یافته ها: نتایج نشان داد که بین سن (0.004 = p)، سن شوهر (0.001 > p)، سن ازدواج (0.004 = p)، سن ازدواج شوهر (0.003 = p)، وضعیت مسکن (0.009 = p)، رضایت زناشویی مردان و زنان (به ترتیب 0.001 = p و 0.008 = p)، حمایت روانی دریافت شده زنان از سوی شوهران (0.008 = p)، بارداری ناخواسته از دیدگاه مردان و زنان (به ترتیب 0.017 = p و 0.01 = p)، مالکیت منزل (0.01 = p) و سیگار کشیدن توسط زنان باردار (0.016 = p) با خشونت زنان باردار علیه شوهران خود رابطه معنی داری وجود دارد.
نتیجه گیری: با توجه به عوامل مختلف مرتبط با خشونت زنان باردار علیه شوهران خود، توجه به مداخلات روانشناختی و آموزشی مناسب در خدمات مراقبت های دوران بارداری برای کاهش شدت و فراوانی خشونت زنان باردار علیه مردان، در کنار ارائه راه حل هایی برای مشارکت مردان در شناسایی عوامل موثر بر این مسئله، ضروری به نظر می رسد.

کد مقاله 42388
تعداد بازدید 156

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397