• صفحه‌نخست
  • بانک اطلاعات علمی
  • کتابخانه
  • ارتباط با ما
    شماره‌های تماس

    مرکز قم
    تلفـن: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    فکس: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    سامانه‌پیامکی: ۳۰۰۰۱۲۳۰۰۱۱۰۲۰
    خیابان جمهوری، میدان سپاه، بطرف ریل، پلاک ۵۰

    مرکز تهران
    تلفـن: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    فکس: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    بلوارکشاورز،خیابان نادری،ک حجت‌دوست،پ ۵۶
ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان بررسی وضعیت اقتصادی و اجتماعی زنان سرپرست خانوار ایرانی: یک آنالیز ثانویه
تعداد صفحات 11
نویسنده احمد دراهکی - رضا نوبخت
مشخصات نشریه  پایش - پژوهشکده علوم بهداشتی جهاد دانشگاهی - علمی پژوهشی سال 20 شماره 4
تاریخ انتشار مرداد و شهریور - 1400
محدوده صفحات 437-427
زبان فارسی
کلید واژه زن ایرانی  زنان سرپرست خانوار  ایران  سرشماری  وضعیت اقتصادی  وضعیت اجتماعی  وضعیت اجتماعی زنان  وضعیت اقتصادی زنان  سرشماری عمومی نفوس و مسکن 1395  
چکیده مقدمه: در ایران داده‌های رسمی از روند رو به رشد تعداد زنان سرپرست خانوار در دهه‌های اخیر حکایت دارند. از سوی دیگر زنان سرپرست خانوار از جمله گروه‌های آسیب‌پذیر جامعه شناخته می‌شوند که از جهات گوناگون اجتماعی، اقتصادی و سلامت نیازمند توجه هستند.
مواد و روش کار: در این پژوهش از تحلیل، جمع آوری شده فایل تلفیق شده ویژگی‌های خانوار و ویژگی‌های فردی دو درصد داده‌های سرشماری عمومی نفوس و مسکن سال 1395، جمع آوری شده توسط مرکز آمار ایران استفاده شد. متغیرهای استخراج شده در سطح فردی شامل سن، تعداد فرزند، وضعیت زناشویی، محل سکونت، وضعیت مهاجرت، تحصیلات، وضعیت سواد، وضع فعالیت و متغیرهای سطح خانوار شامل تعداد اعضای خانوار، متراژ واحد مسکونی، مالکیت منزل مسکونی و نوع منزل مسکونی تحلیل شد.
یافته ها: بر اساس تحلیل داده‌های دو درصد سرشماری، زنان سرپرست خانوار 12/5 درصد از سرپرستان خانوار ایرانی را تشکیل می‌د‌هند. درصد سرپرستی ارتباط معنادار با سن داشته و حدود 50 درصد از زنان سرپرست خانوار 60 سال و بالاتر بودند. وفق نتایج وضعیت زناشویی نیز بیانگر این موضوع که 68 درصد از علت سرپرستی زنان، فوت همسر و 12 درصد به دلیل طلاق است. همچنین 14 درصد از زنان دارای همسر، نیز سرپرست خانوار هستند. 44 درصد از خانوارهای زن سرپرست، تک نفره می‌باشد و زنان سرپرست به لحاظ مهاجرتی توانمندی تحرک و جابه جایی کمتری نسبت به مردان سرپرست خانوار دارند. وضعیت سواد ارتباط معنادار با جنسیت دارد و 54 درصد از زنان سرپرست خانوار بی‌سواد هستند. تنها 14 درصد از زنان سرپرست خانوار شاغل هستند. 24/8 درصد از زنان سرپرست خانوار در منازل رهن و اجاره‌ای ساکن بوده و حدود 7 درصد از آنها در منازل با متراژ 40 متر و کمتر ساکن هستند.
نتیجه گیری: با توجه به نتایج پژوهش حاضر می‌توان گفت چالش‌های پیشرو زنان سرپرست خانوار از سه بُعد فرهنگی مانند مسائل مرتبط با بیوگی و موانع ازدواج مجدد، بُعد اقتصادی مانند مسکن و اشتغال و مسائل جمعیتی مانند زندگی در خانوارهای تک نفره پیروی می‌کنند که سیاستگذاری در هر سه بُعد لازم و ضروری است.

کد مقاله 42380
تعداد بازدید 155

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397