• صفحه‌نخست
  • بانک اطلاعات علمی
  • کتابخانه
  • ارتباط با ما
    شماره‌های تماس

    مرکز قم
    تلفـن: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    فکس: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    سامانه‌پیامکی: ۳۰۰۰۱۲۳۰۰۱۱۰۲۰
    خیابان جمهوری، میدان سپاه، بطرف ریل، پلاک ۵۰

    مرکز تهران
    تلفـن: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    فکس: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    بلوارکشاورز،خیابان نادری،ک حجت‌دوست،پ ۵۶
ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان نقش اسلام در سلامت زنان باردار
تعداد صفحات 17
نویسنده مهناز نصرت‌آبادی
مشخصات نشریه  پژوهش در دین و سلامت - دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی شماره 3
تاریخ انتشار پائیز - 1400
محدوده صفحات 156-140
زبان فارسی
کلید واژه قرآن  دوران بارداری  سلامت زنان  اسلام  اضطراب زنان  شادکامی  باورهای مذهبی  بارداری  زنان باردار  معنویت  اعتقادات مذهبی  سلامت بارداری  آموزه‌های اسلامی  اعمال مذهبی  رویکرد اسلامی  اضطراب بارداری  ترس از زایمان  تلاوت قرآن  آموزه‌های دینی  معنویت زنان  انس با قرآن  شادی زنان  کاهش اضطراب  فعالیت‌های مذهبی  
چکیده سابقه و هدف: بارداری و زایمان با باورها و اعمال مذهبی و سنتی در بسیاری از کشورها در ارتباط است. باورهای مذهبی به بهبود سلامتی، کیفیت زندگی و افزایش اتکا به خدا منجر می‌شود. رابطۀ ایمان و اعتقادات مذهبی با سلامت جسم و روان رابطۀ اثبات‌شده ای است. با توجه به این عقاید می ­توان به مادر کمک کرد تا با حداکثر سلامت در برابر اضطراب ­های دوران بارداری مقابله کند و دوران بارداری، زایمان و پس از زایمان ایمنی را پشت سر بگذارد. مطالعۀ حاضر با هدف بررسی نقش اسلام در سلامت زنان باردار صورت گرفته است.
روش کار: این مطالعه از نوع مروری روایی است که در آن مروری جامع بر مقالات فارسی و انگلیسی با استفاده از پایگاه‌های بین‌المللی ساینس دایرکت، پاب‌مد، گوگل اسکولار و اس.آی.دی از سال 1940 تا 2019 صورت گرفته است. کلمات کلیدی انگلیسی شامل ,Islam Health ,Pregnant Women ,Spirituality و کلمات کلیدی فارسی شامل اسلام، سلامت، زنان باردار و معنویت بود. معیارهای ورود مطالعات بالینی، تجربی، کوهورت، مقطعی، مروری و فرضیات مطرح‌شده در زمینۀ سلامت زنان باردار و معیارهای خروج تکراری‌بودن و تناسب‌نداشتن متن مقالات با عنوان مربوطه بود. مؤلف مقاله تضاد منافعی گزارش نکرده است.
یافته‌ها: نتایج مطالعۀ حاضر نشان داد که شادمانی در بارداری موجب کاهش افسردگی و اضطراب شد و هرچه مدت زمان انس با قرآن و فعالیت‌های مذهبی زنان باردار بیشتر بود، سطح شادمانی بالاتری داشتند. تلاوت و شنیدن صدای قرآن نیز موجب کاهش اضطراب و درد زایمان زنان باردار شد. همچنین مادران بارداری كه معنويت بالاتري داشتند، اضطراب كمتري را تجربه کردند.
نتیجه‌گیری: با توجه به اینکه در جامعۀ ما دين از مؤثرترين تكيه ­گاه ­هاي رواني به ­شمار مي­ رود و در مواقع سخت و بحراني كمكي مهم براي فرد است، جهت کاهش اضطراب و ترس از زایمان و موفقیت زایمان طبیعی می ­توان مراقبت­ های بارداری را همراه با رویکردهای اسلامی و با استفاده از عوامل قدرتمندی مانند ایمان به خدا، انس با قرآن، فعالیت­ های مذهبی و معنوی همراه کرد. معنویت عنصری اساسی برای آماده‌سازی زن برای مراحل زایمان است. آموزش­ های دوران بارداری بر مبنای آموزه‌های دینی موجب افزایش آگاهی­ های مادران باردار دربارۀ مراقبت­ های دوران بارداری، زایمان و شیردهی می‌گردد.

کد مقاله 42379
تعداد بازدید 149

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397