• صفحه‌نخست
  • بانک اطلاعات علمی
  • کتابخانه
  • ارتباط با ما
    شماره‌های تماس

    مرکز قم
    تلفـن: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    فکس: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    سامانه‌پیامکی: ۳۰۰۰۱۲۳۰۰۱۱۰۲۰
    خیابان جمهوری، میدان سپاه، بطرف ریل، پلاک ۵۰

    مرکز تهران
    تلفـن: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    فکس: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    بلوارکشاورز،خیابان نادری،ک حجت‌دوست،پ ۵۶
ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان نقش بخشایش و معنویت گرایی در پیش بینی شادکامی زوجین
تعداد صفحات 13
نویسنده محسن حجت‌خواه - مریم طارق طیب - سارا رحمانی نیک - ماه نسا کریمی طالقانی - هدی ستاری - فاطمه احسان‌پور
مشخصات نشریه  پژوهش در دین و سلامت - دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی شماره 3
تاریخ انتشار پائیز - 1400
محدوده صفحات 123-111
زبان فارسی
کلید واژه شادکامی  بخشش  معنویت  کرمانشاه  شادکامی همسران  بخشش زناشویی  معنویت گرایی  بخشش در خانواده  
چکیده سابقه و هدف: شادکامی یکی از مفاهیم روان‏شناسی مثبت‏ گرا است که امروزه اهمیت آن در زندگی زوجین و همچنین بهداشت و سلامت روان مطرح شده است. تشکيل و حفظ خانواده و پيشگيري از فروپاشي آن مستلزم برخورداري اعضاي خانواده از توانمندي‏ ها و مهارت‏ هایی است. بر این اساس، مطالعۀ حاضر با هدف تبيين نقش بخشایش و معنویت‏ گرایی در شادکامی زوجین انجام شده است.
روش کار: روش این پژوهش توصیفی-همبستگی است. جامعۀ آماری پژوهش تمامی زوجین ساکن شهر کرمانشاه بود که در سال 1398 با روش نمونه ‏گیری در دسترس تعداد 300 نفر از آنان برای نمونه انتخاب شدند و به پرسش‌نامه‌های پژوهش پاسخ دادند. ابزارهای استفاده‌شده در مطالعه عبارت است از مقیاس شادکامی آکسفورد (هیلز و آرجیل)، مقیاس سنجش بخشش در خانواده (پولارد و همکاران) و مقیاس معنویت (شهیدی و فرج ‏نیا). درنهایت، تحلیل داده ­ها با استفاده از روش‏ های آمار توصیفی، ماتریس همبستگی و رگرسیون گام ‏به ‏گام انجام شد. در این پژوهش همۀ موارد اخلاقی رعایت شده است و مؤلفان مقاله تضاد منافعی گزارش نکرده‌اند.
یافته‌ها: نتایج نشان داد که بین بخشایش (519/0 = r و 05/0 > P) و معنویت‏ گرایی (688/0 = r و 05/0 > P) با شادکامی زوجین رابطۀ معنی‏ داری وجود داشت. از سوی دیگر، در بین ابعاد بخشایش؛ زیرمقیاس ‏های احساس بهبودی و سبک‏‌بالی، تشخیص/تصدیق و درک واقع ‏بینانه پیش‏‌بینی‌کننده‌‏های قوی‏‌تری برای شادکامی زوجین بودند. همچنین، در بین زیرمقیاس‌‏های معنویت به‌‏ترتیب توانایی معنوی و نگرش معنوی قدرت پیش‌‏بینی‌کنندگی قوی‏تری برای شادکامی زوجین داشتند (05/0 > P).
نتیجه‌گیری: با توجه به یافته‌های پژوهش می‏ توان گفت بخشایش و معنویت‏‌گرایی می‏‌توانند در ارتقای شادکامی زوجین نقش مؤثری داشته باشند و در مراکز مشاوره لازم است به این سازه‏‌ها بیشتر توجه شود.

کد مقاله 42378
تعداد بازدید 131

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397