عنوان | اثربخشی درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد بر سرمایه روانشناختی و تعارض کار خانواده در کارکنان آموزش و پرورش |
تعداد صفحات | 10 |
نویسنده |
|
مشخصات نشریه | رويش روانشناسي - انجمن روانشناسي باليني كودك و نوجوان سال 10 شماره 5 پیاپی 62 |
تاریخ انتشار | مرداد - 1400 |
محدوده صفحات | 66-57 |
زبان | فارسی |
کلید واژه | تعارض کار خانواده خودکارآمدی درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد (ACT) سرمایه روانشناختی شاهین شهر خوش بینی کارکنان آموزش و پرورش |
چکیده |
هدف پژوهش حاضر بررسی اثربخشی درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد بر سرمایه روانشناختی و تعارض کار-خانواده در کارکنان آموزش و پرورش است. این پژوهش از نظر هدف، کاربردی و از نظر روش، نیمهآزمایشی است. جامعه آماری پژوهش شامل 110 نفر از کارکنان آموزش و پرورش شهرستان شاهینشهر بود. بر اساس نمونه گیری هدفمند، تعداد 30 نفر از کارمندانی با نمره تعارض کار- خانواده بالاتر انتخاب و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش (15 نفر) و گواه (15 نفر) گمارده شدند. گروه آزمایش 8 جلسه تحت درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد قرار گرفت. برای گردآوری دادهها از پرسشنامه سرمایه روانشناختی (لوتانز، 2007) و پرسشنامه تعارض کار- خانواده (کارلسون و همکاران، 2000) در دو مرحله پیشآزمون و پسآزمون استفاده شد. دادهها با روش تحلیل کوواریانس چندمتغیره تجزیه و تحلیل شدند. یافتهها نشان داد که درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد بر کاهش تعارض کار-خانواده و افزایش دو مولفه سرمایه روانشناختی (خودکارآمدی و خوش بینی) تأثیرگذار بود ( 01/0 P < ). بر اساس پژوهش حاضر می توان درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد را روشی مناسب برای افزایش سرمایه روانشناختی و کاهش تعارض کار- خانواده کارکنان در نظر گرفت. |
کد مقاله | 42159 |
تعداد بازدید | 106 |
|