عنوان | احوال شخصیه تازه مسلمان از منظر فقه امامیه و قوانین ایران |
تعداد صفحات | 22 |
نویسنده |
|
مشخصات نشریه | فقه و حقوق خانواده (ندای صادق) - دانشگاه امام صادق (ع) واحد خواهران پیاپی 74 |
تاریخ انتشار | بهار و تابستان - 1400 |
محدوده صفحات | 86-65 |
زبان | فارسی |
کلید واژه | فقه نکاح اسلام ایران حقوق خانواده احوال شخصیه فقه امامیه نظام حقوقی ایران فقه خانواده قواعد فقهی تازه مسلمان قاعده جب |
چکیده |
احوال شخصیه آن صفاتی است که قانون مدنی آنها را موضوع آثار حقوقی برای اشخاص قرار می دهد به این ترتیب با نظر به اینکه مقررات مذکور می تواند زندگی خانوادگی افراد را تحت الشعاع قرار دهد و موقعیت هایی مانند ورود در دین جدید و از آن جمله اسلام موجبات تغییر در احوال شخصیه فرد را فراهم آورند، پرداختن به این موضوع بسیار حائز اهمیت خواهد بود. این مقاله با روش توصیفی تحلیلی با استفاده از کتب معتبر فقهی نظر به پاسخگویی به این سؤال دارد: وضعیت احوال شخصیه و بطور خاص نکاح تازه مسلمان در فقه و حقوق ایران چگونه است؟ و چه شرایط و حقوقی برای او در نظر گرفته شده است؟ با توجه به بررسی های صورت گرفته این موضوع از جمله موضوعاتی است که از خلأهای قانونی محسوب می گردد و کمتر بحث و مطلبی در این زمینه در مقالات فقهی و حقوقی دیده می شود. در فقه امامیه در رابطه با احوال شخصیه تازه مسلمان به طور پراکنده ذیل مباحث خانواده مطالب ارزشمندی وجود دارد؛ یکی از قواعدی که در این زمینه بسیار کارگشا است و مورد استناد قرار می گیرد، قاعده فقهی جب است. طبق این قاعده برخی از احکام وضعی که بنابر اموری که قبل از اسلام از سوی تازه مسلمان واقع شده است، از وی رفع می گردد و همین مطلب تشویقی برای ورود به اسلام خواهد بود. نظر به اهمیت بسزایی که در اسلام بر تحکیم خانواده وجود دارد حکم بر صحت نکاح و عدم فروپاشی خانواده تازه مسلمان قرار گرفته مگر مواردی که مصلحت افتراق، بیشتر از مصلحت ادامه زندگی مشترک است که در این موارد گناهی بر تازه مسلمان نیست اما ادامه زوجیت مورد نهی واقع شده است مانند نکاح با محارم نسبی. بنابراین طبق فقه امامیه اصل نکاح و آثار آن حتی اگر مخالف با قواعد اسلامی واقع شده باشند، به رسمیت شناخته می شود. |
کد مقاله | 42106 |
تعداد بازدید | 57 |
|