• صفحه‌نخست
  • بانک اطلاعات علمی
  • کتابخانه
  • ارتباط با ما
    شماره‌های تماس

    مرکز قم
    تلفـن: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    فکس: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    سامانه‌پیامکی: ۳۰۰۰۱۲۳۰۰۱۱۰۲۰
    خیابان جمهوری، میدان سپاه، بطرف ریل، پلاک ۵۰

    مرکز تهران
    تلفـن: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    فکس: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    بلوارکشاورز،خیابان نادری،ک حجت‌دوست،پ ۵۶
ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان اثربخشی قصه درمانی بر قلدری و زورگویی در کودکان بی سرپرست و بدسرپرست
تعداد صفحات 8
نویسنده مژگان نامور - مهدیه عزیزی - محسن سعیدمنش
مشخصات نشریه  مددکاری اجتماعی شماره 4 پیاپی 34
تاریخ انتشار زمستان - 1399
محدوده صفحات 20-13
زبان فارسی
کلید واژه بی‌سرپرست  کودکان بی‌سرپرست  مشکلات رفتاری کودکان  شیراز  قلدری  اختلالات رفتاری  بدسرپرست  قلدری در مدرسه  زورگویی  دانش‌آموزان بی‌سرپرست  قصه درمانی  کودکان بی‌سرپرست نگهداری شده در مراکز  قلدری در دانش‌آموزان  دانش‌آموزان بدسرپرست  رفتار قلدری  کودک بدسرپرست  
چکیده مقدمه: معضل کودکان بی‌سرپرست و بدسرپرست واقعیت بسیاری از جوامع و کشورهاست که ریشه‌های آن به نهاد خانواده و جامعه باز می‌گردد. به‌نظر می‌رسد شیوع مشکلات رفتاری در بین کودکان بی‌سرپرست و بدسرپرست، نسبت به دیگر کودکان بیشتر است. لذا هدف از پژوهش حاضر بررسی اثربخشی قصه درمانی بر قلدری و زورگویی در کودکان بی‌سرپرست و بدسرپرست بود.
روش: این پژوهش نیمه‌آزمایشی با طرح پیش‌آزمون، پس‌آزمون با گروه کنترل اجرا گردید. جامعه‌ آماری شامل کلیه کودکان بی‌سرپرست و بدسرپرست مراکز نگهداری کودکان بهزیستی در مقطع چهارم و پنجم ابتدایی در سال تحصیلی 1396-1397 در شهر شیراز بود. از این تعداد سی نفر به روش نمونه‌گیری در دسترس انتخاب و به‌صورت تصادفی در دو گروه آزمایشی و کنترل (پانزده نفر هر گروه) گمارده شدند. ابزارهای پژوهش شامل پرسشنامه قلدری ایلینویز و زورگویی الوئوس بود. گروه آزمایشی طی هشت جلسه شصت دقیقه‌ای در جلسات قصه درمانی شرکت کردند، در حالی‌که گروه کنترل در این مدت آموزشی دریافت نکرد. در انتها مجددا پرسشنامه‌ها روی هر دو گروه اجرا شد.
نتایج: نتایج نشان داد که میانگین نمرات قلدری در هر سه مولفه قلدری، قربانی و نزاع و میانگین نمرات زورگویی در هر سه مولفه کلامی، اجتماعی و جسمی در گروه آزمایشی نسبت به گروه کنترل در پس‌آزمون به‌طور معناداری کاهش یافته است. به‌عبارت دیگر قصه درمانی باعث کاهش قلدری و زورگویی کودکان بی‌سرپرست و بدسرپرست شده است.
بحث و نتیجه‌گیری: بر اساس یافته‌های پژوهش می‌توان نتیجه‌گیری کرد که قصه درمانی بر قلدری کودکان بی‌سرپرست و بدسرپرست تاثیر دارد و باعث کاهش این رفتارها در این کودکان می‌شود.

کد مقاله 42099
تعداد بازدید 112

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397