• صفحه‌نخست
  • بانک اطلاعات علمی
  • کتابخانه
  • ارتباط با ما
    شماره‌های تماس

    مرکز قم
    تلفـن: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    فکس: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    سامانه‌پیامکی: ۳۰۰۰۱۲۳۰۰۱۱۰۲۰
    خیابان جمهوری، میدان سپاه، بطرف ریل، پلاک ۵۰

    مرکز تهران
    تلفـن: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    فکس: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    بلوارکشاورز،خیابان نادری،ک حجت‌دوست،پ ۵۶
ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان اثربخشی طرحواره درمانی در افزایش فرآیند و محتوای خانواده در زوجین
تعداد صفحات 8
نویسنده اعظم هاشمی - اصغر جعفری
مشخصات نشریه  مددکاری اجتماعی شماره 4 پیاپی 34
تاریخ انتشار زمستان - 1399
محدوده صفحات 12-5
زبان فارسی
کلید واژه طلاق توافقی  محتوای خانواده  فرآیند خانواده  قزوین (شهرستان)  زوجین متقاضی طلاق  طرح‌واره درمانی  طلاق  طرحواره‌های شناختی  مدل فرایند و محتوای خانواده   
چکیده مقدمه: طلاق یک تجربه‌ استرس زا و چالش‌برانگیز برای همسران است که معمولا در شرایط ناکارآمدی فرایند و محتوای خانواده اتفاق می‌افتد. طبق شواهد پژوهشی طرحواره‌های شناختی همسران از عوامل تاثیرگذار در کیفیت فرایند و محتوای خانواده است. از این‌رو، پژوهش حاضر به‌منظور تعیین اثربخشی طرحواره‌درمانی در افزایش فرایند و محتوای خانواده در زوجین متقاضی طلاق توافقی انجام شد.
روش: روش پژوهش نیمه‌آزمایشی با طرح پیش‌آزمون-پس‌آزمون با گروه کنترل بود. بیست شرکت‌کننده شامل ده زوج متقاضی طلاق توافقی، از بین مراجعه‌کنندگان ارجاعی به مراکز مشاوره در شهر قزوین به‌روش نمونه‌گیری هدفمند انتخاب و به‌طور تصادفی و مساوی در گروه‌های آزمایش و کنترل جایگزین شدند. خط پایه همه شرکت‌کنندگان در فرایند و محتوای خانواده ‌اندازه‌گیری شد. مداخلات روانی-آموزشی طرحواره‌درمانی در دوازده جلسه زوج‌درمانی برای گروه آزمایش اجرا گردید و برای آزمودنی‌های گروه کنترل هیچ برنامه‌ای اجرا نشد. داده‌ها با استفاده از آزمون‌های تحلیل کوواریانس چندمتغیری و تعقیبی بنفرونی تحلیل شدند.
نتایج: نتایج نشان داد که سطح فرایند و محتوای خانواده در زوجین شرکت‌کننده در جلسات طرحواره‌درمانی به‌طور معناداری بالاتر از گروه کنترل بود (01/0 > P )
بحث و نتیجه‌گیری: با توجه به نتایج پژوهش طرحواره‌درمانی یک روش کارآمدی برای افزایش فرایند و محتوای خانواده در زوجین متقاضی طلاق‌ توافقی است. لذا به‌منظور بهبود فرایند و محتوای خانواده و پیشگیری از وقوع طلاق توافقی، پیشنهاد می‌شود از مداخلات طرحواره‌درمانی استفاده شود.

کد مقاله 42096
تعداد بازدید 111

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397