• صفحه‌نخست
  • بانک اطلاعات علمی
  • کتابخانه
  • ارتباط با ما
    شماره‌های تماس

    مرکز قم
    تلفـن: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    فکس: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    سامانه‌پیامکی: ۳۰۰۰۱۲۳۰۰۱۱۰۲۰
    خیابان جمهوری، میدان سپاه، بطرف ریل، پلاک ۵۰

    مرکز تهران
    تلفـن: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    فکس: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    بلوارکشاورز،خیابان نادری،ک حجت‌دوست،پ ۵۶
ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان تجربه زیسته زنان از زنانگی بعد از ماستکتومی و درمان؛ یک مطالعه کیفی
تعداد صفحات 13
نویسنده آزاده غضنفری - منصوره نیکو‌گفتار
مشخصات نشریه  بیماری‌های پستان - جهاد دانشگاهی علوم پزشکی تهران - علمی پژوهشی شماره 1
تاریخ انتشار 1400
محدوده صفحات 48-36
زبان فارسی
کلید واژه زنانگی  تجربه زنان  تجربه زیسته  تصویر بدنی  تهران  سرطان پستان  مطالعه کیفی  زنان ماستکتومی شده  ماستکتومی  زنان مبتلا به سرطان  
چکیده مقدمه: سرطان پستان از شایع‏ ترین سرطان‏ های زنان بوده و ماستکتومی به‏ عنوان روش جراحی در درمان سرطان پستان بر جنبه‏ های مختلف زندگی بیماران اثرگذار است. هدف از این پژوهش تبیین تجربه زیسته زنان از زنانگی بعد از ماستکتومی و درمان بود.
روش بررسی: این مطالعه به روش کیفی بر روی 17 نفر از بیماران ماستکتومی شده ‏ای که حداقل مدت زمان 6 ماه از ماستکتومی آن‏ها گذشته بود و کمتر از 50 سال سن داشتند، با استفاده از مصاحبه نیمه ساختار یافته عمیق با روش نمونه‏ گیری گلوله برفی در تهران در سال 1397 انجام شد. داده‏ های به‏ دست آمده به روش تحلیل محتوای قراردادی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند.
یافته‏ ها: تحلیل داده ‏های حاصل از تجارب بیماران منجر به شکل‏ گیری 18 طبقه و 7 تم اصلی تحت عناوین: زندگی اجتماعی، شامل سه طبقه: کم شدن رفت و آمدها، ترک شغل یا کار نیمه وقت و ترک تحصیل. تصویر بدنی شامل سه طبقه: نامتقارن شدن، جذاب نبودن و نیاز به ترمیم عضو. تصور دیگران شامل دو طبقه: شکایت از نگاه‏ه او کنجکاوی دیگران و شکایت از ترحم و دلسوزی دیگران. روابط زناشویی شامل چهار طبقه: ترس از ترک شدن، ترس از ترحم همسر، شرم از برهنگی، کاهش و قطع مقاربت. سلامت باروری (مسائل مرتبط با زنان و مامایی) شامل دو طبقه: یائسگی زودرس و نازایی احتمالی. ادراک حمایت شامل دو طبقه: شرکت در کلاس ‏ها و همایش‏ های خیریه و ارتباط با بهبودیافتگان. ایفای وظایف خانگی شامل دو طبقه: ناتوانی در کدبانوگری و ناتوانی در انجام کارهای دستی خانگی.
نتیجه‏ گیری: بر اساس یافته‏ های مطالعه حاضر می‏ توان نتیجه گرفت ماستکتومی و درمان سرطان پستان بسیاری از حوزه ‏های زندگی فردی و اجتماعی و روابط زناشویی بیماران را به شدت تحت تاثیر قرار می ‏دهد و این موضوع، ضرورت طراحی و استقرار منابع حمایتی رایگان از سوی سازمان‏ های مردم نهاد و دولت را برای کاهش آسیب‏ های روان‏شناختی و خانوادگی ناشی از این بیماری برجسته می‏ سازد.

کد مقاله 42059
تعداد بازدید 132

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397