• صفحه‌نخست
  • بانک اطلاعات علمی
  • کتابخانه
  • ارتباط با ما
    شماره‌های تماس

    مرکز قم
    تلفـن: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    فکس: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    سامانه‌پیامکی: ۳۰۰۰۱۲۳۰۰۱۱۰۲۰
    خیابان جمهوری، میدان سپاه، بطرف ریل، پلاک ۵۰

    مرکز تهران
    تلفـن: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    فکس: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    بلوارکشاورز،خیابان نادری،ک حجت‌دوست،پ ۵۶
ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان مقایسه اثربخشی زوج درمانی شناختی رفتاری و زوج درمانی مبتنی بر پذیرش و تعهد بر کاهش دلزدگی زناشویی زوجین
تعداد صفحات 11
نویسنده حسین صالحی - علی جهانگیری - ابوالفضل بخشی پور
مشخصات نشریه  سلامت جامعه (دانشکده پرستاری، مامایی و پیراپزشکی رفسنجان سابق) شماره 1 پیاپی 47
تاریخ انتشار بهار - 1400
محدوده صفحات 29-19
زبان فارسی
کلید واژه زوج درمانی  دلزدگی زناشویی  زوجین مراجعه کننده به مراکز مشاوره  زوج‌ درمانی شناختی رفتاری  درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد (ACT)  رویکرد شناختی رفتاری  آشخانه (شهرستان)  زوج درمانی مبتنی بر پذیرش و تعهد  دلزدگی زوجین  
چکیده مقدمه: کاهش ارتباط بین زوجین و بروز دلزدگی، با اثرات و عواقب بالقوه آسیب‌رسان و مخاطره ‏آمیز برای زوجین و فرزندان همراه است. دو رویکرد زوج‎درمانی مبتنی بر پذیرش و تعهد و زوج‎درمانی شناختی-رفتاری از جمله رویکردهای ارزشمندی هستند که توسط پژوهش‎های فراوانی حمایت شده‎اند. بنابراین، این پژوهش با هدف مقایسه اثربخشی زوج‎درمانی شناختی-رفتاری و زوج‎درمانی مبتنی بر پذیرش و تعهد بر کاهش دلزدگی زناشویی زوجین انجام شد.
مواد و روش‌ها: این مطالعه از نوع نیمه­ آزمایشی با پیش­ آزمون، پس­ آزمون و گروه گواه با پیگیری دو ماهه بود. جامعه آماری شامل تمامی زوجین مراجعه‏ کننده به مرکز مشاوره و روان ‏درمانی مهرسای شهر آشخانه طی سال 1398 بود که از بین آن‏ها با روش در دسترس، تعداد 60 نفر انتخاب و در سه گروه مساوی گمارش شدند. مداخلات درمانی برای هر یک از دو رویکرد زوج‏ درمانی طی 12 جلسه (1 جلسه در هفته و هر جلسه 90 دقیقه) اعمال شد. اما گروه گواه مداخله درمانی دریافت نکردند. برای گردآوری داده ‏ها از پرسش‎نامه دلزدگی زناشویی پاینز استفاده شد. داده ‏ها با روش‏ های آمار توصیفی و تحلیل واریانس با اندازه ‏گیری‎های مکرر تحلیل شد.
یافته ها: برحسب نتایج، دو رویکرد زوج‎درمانی تغییرات معنی داری در کاهش دلزدگی زناشویی و ابعاد آن در مراحل پس ‏آزمون و پیگیری دو ماهه ایجاد کردند (۰۵/۰ > p)، و بین اثربخشی این دو روش درمانی تفاوت معنی داری وجود نداشت (۰۵/۰ < p).
نتیجه گیری: در مجموع، یافته‏ های تحقیق حاضر حمایتی تجربی برای هر دو رویکرد درمانی در جهت کاهش دلزدگی زناشویی زوجین فراهم می ‏کند و آگاهی درمانگران حوزه خانواده و زناشویی از این رویکردها می‎تواند کمک کننده باشد.

کد مقاله 42042
تعداد بازدید 112

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397