• صفحه‌نخست
  • بانک اطلاعات علمی
  • کتابخانه
  • ارتباط با ما
    شماره‌های تماس

    مرکز قم
    تلفـن: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    فکس: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    سامانه‌پیامکی: ۳۰۰۰۱۲۳۰۰۱۱۰۲۰
    خیابان جمهوری، میدان سپاه، بطرف ریل، پلاک ۵۰

    مرکز تهران
    تلفـن: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    فکس: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    بلوارکشاورز،خیابان نادری،ک حجت‌دوست،پ ۵۶
ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان تبیین نارضایتی جنسی در زوجین شاغل: یک مطالعه پدیدارشناسی
تعداد صفحات 15
نویسنده شهریار درگاهی - اسماعیل صدری دمیرچی - حسین قمری گیوی - علی رضایی شریف - علی محمد نظری
مشخصات نشریه  سلامت و مراقبت (دانشکده پرستاری و مامایی سابق) سال 22 شماره 4
تاریخ انتشار زمستان - 1399
محدوده صفحات 372-358
زبان فارسی
کلید واژه نارضایتی جنسی  تجربه زیسته  پدیدارشناسی  اردبیل  زوجین مراجعه کننده به مراکز مشاوره  روابط جنسی زوجین  زوج‌های شاغل  تجارب زوجین  
چکیده زمینه و هدف: امروزه زوجین شاغل در سراسر جهان به طور فزاینده ای شیوع یافته است. این سبک زندگی علی رغم افزایش سطح رفاه اقتصادی، بخاطر فشارها، تعارضات نقشی و ماهیت زندگی، مشکلات زناشویی را برای آنها در پی داشته است. بنابراین پژوهش حاضر با هدف تبیین نارضایتی جنسی در زوجین شاغل انجام گرفت.
روش کار: پژوهش حاضر یک مطالعه کیفی با رویکرد پدیدارشناسی تفسیری بود که با مشارکت 13 زوج شاغل انجام شد. شرکت کنندگان به صورت هدفمند و با توجه به معیارهای ورودی، از بین مراجعه کنندگان به مراکز مشاوره اردبیل انتخاب و قبل از آغاز مصاحبه، ضمن امضای فرم رضایت آگاهانه شرکت در پژوهش، به مقیاس رضایت جنسی لارسون جهت ارزیابی اولیه و ورود به پژوهش پاسخ دادند. داده ها با استفاده از مصاحبه های نیمه ساختار جمع آوری و با شیوه تحلیل مضمون نسخه دپوی و گیتلین (1993) کدگذاری، دسته بندی و تحلیل شدند.
یافته ها: بر اساس پاسخ های شرکت کنندگان در پژوهش، مضامین مرتبط با نارضایتی جنسی زوجین شاغل در 2 مضمون اصلی «رابطه جنسی و زناشویی نامطلوب» و «مشکل در احقاق جنسی»، 7 مضمون فرعی و 19 مقوله طبقه بندی شد.
نتیجه گیری: بر اساس تجارب زیسته زوجین شاغل، نارضایتی جنسی دارای مضامین جنسی و زناشویی می‫ باشد. یافته های پژوهش حاضر را می توان در زمینه آسیب شناسی، پیشگیری و درمان مشکلات زناشویی و جنسی زوجین شاغل در مراکز مشاوره خصوصی و سازمان‫ ها به کار بست.

کد مقاله 41960
تعداد بازدید 87

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397