• صفحه‌نخست
  • بانک اطلاعات علمی
  • کتابخانه
  • ارتباط با ما
    شماره‌های تماس

    مرکز قم
    تلفـن: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    فکس: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    سامانه‌پیامکی: ۳۰۰۰۱۲۳۰۰۱۱۰۲۰
    خیابان جمهوری، میدان سپاه، بطرف ریل، پلاک ۵۰

    مرکز تهران
    تلفـن: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    فکس: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    بلوارکشاورز،خیابان نادری،ک حجت‌دوست،پ ۵۶
ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان همبستگی رضایت جنسی و حمایت اجتماعی درک شده با گرایش به عمل جراحی زیبایی در زنان و مردان
تعداد صفحات 11
نویسنده سپیده وحید هرندی - مجتبی انصاری شهیدی - عباس حقایق - زهره رئیسی
مشخصات نشریه  مديريت ارتقاي سلامت شماره 4
تاریخ انتشار مرداد و شهریور - 1400
محدوده صفحات 11-1
زبان فارسی
کلید واژه حمایت اجتماعی  رضایت جنسی  زنان و جراحی زیبایی  حمایت اجتماعی ادراک‌ شده  تهران  گرایش زنان  جراحی زیبایی آقایان  عمل زیبایی  عمل جراحی  گرایش مردان  تمایل به جراحی زیبایی  حمایت ادراک شده  عمل جراحی زنان  
چکیده مقدمه: گرایش به جراحی زیبایی و اقدام به آن می تواند تحت تاثیر عوامل مختلف جسمانی، روانشناختی، اجتماعی و فرهنگی باشد. این مطالعه با هدف همبستگی رضایت جنسی و حمایت اجتماعی درک شده با گرایش به عمل جراحی زیبایی انجام شد.
روش کار: روش پژوهش حاضر توصیفی- همبستگی است. جامعه آماری، شامل کلیه مراجعه کنندگان طالب جراحی زیبایی در یکماه در سال 1399 به 3 کلینیک منتخب شهر تهران بودند که در مجموع 900 تن برآورد شدند. 322 تن از به روش نمونه گیری غیرتصادفی سهمیه ای به عنوان نمونه انتخاب شدند. برای جمع آوری داده ها از پرسشنامه جمعیت شناختی، "پرسشنامه رضایت جنسی" (Sexual Satisfaction Questionnaire)، "مقیاس حمایت اجتماعی درک شده" (Perceived Social Support Scale) و "مقیاس پذیرش جراحی زیبایی" (Acceptance of Cosmetic Surgery Scale) استفاده شد. روایی سازه ابزارها به روش تحلیل عاملی تاییدی و پایایی به روش همسانی درونی با محاسبه ضریب آلفا کرونباخ تایید شد. داده‌ های جمع آوری شده در نرم افزار اس پی اس اس نسخه 19 تحلیل شد.
یافته ها: گرایش به جراحی زیبایی با رضایت جنسی (208/0- = r) و حمایت اجتماع درک شده (338/0- = r) همبستگی منفی و معنادار دارد (05/0 > P). همچنین حمایت اجتماعی درک شده (29/0- = β) و رضایت جنسی (19/0- = β) در مجموع 15 درصد از واریانس گرایش به جراحی زیبایی را پیش بینی می کنند (05/0 > P).
نتیجه گیری: گرایش به جراحی زیبایی با رضایت جنسی و حمایت اجتماعی درک شده همبستگی منفی و معنادار دارد. لذا حمایت اجتماعی و رضایت جنسی گرایش به جراحی را پیش بینی می کند. پیشنهاد می شود که روانشناسان و مشاوران جهت کاهش گرایش غیر ضروری افراد به جراحی زیبایی، نقش حمایت اجتماعی و رضایت جنسی را مورد توجه قرار دهند.

کد مقاله 41956
تعداد بازدید 128

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397