• صفحه‌نخست
  • بانک اطلاعات علمی
  • کتابخانه
  • ارتباط با ما
    شماره‌های تماس

    مرکز قم
    تلفـن: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    فکس: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    سامانه‌پیامکی: ۳۰۰۰۱۲۳۰۰۱۱۰۲۰
    خیابان جمهوری، میدان سپاه، بطرف ریل، پلاک ۵۰

    مرکز تهران
    تلفـن: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    فکس: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    بلوارکشاورز،خیابان نادری،ک حجت‌دوست،پ ۵۶
ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان بررسی رابطه بین تعارض والد فرزند و احساس تنهایی با گرایش به مصرف مواد مخدر در دانشجویان
تعداد صفحات 8
نویسنده محمد زربخش - عابدین حسینی آهنگری - ناهید محمودی
مشخصات نشریه  سبک زندگی اسلامی با محوریت سلامت شماره 3
تاریخ انتشار پائیز - 1400
محدوده صفحات 45-38
زبان فارسی
کلید واژه اعتیاد  مواد مخدر  گرایش به اعتیاد  احساس تنهایی  دانشجو  تعارضات والد فرزند  رابطه والد فرزند  دانشجويان علوم پزشکی  تعارض نوجوان با والدین  سوء مصرف مواد   آبادان (شهرستان)  
چکیده هدف: اعتیاد به عنوان یکی از معضلات اجتماعی، میان افراد جامعه، به ویژه جوانان شایع شده است که می تواند مضرات مختلف اجتماعی، بهداشتی، شغلی و قانونی داشته باشد. در همین راستا، هدف از پژوهش حاضر بررسی رابطه تعارض والد-فرزند و احساس تنهایی به عنوان پیشایندهای گرایش به مصرف مواد مخدر در دانشجویان بود.
مواد و روش ها: روش پژوهش از نوع توصیفی-همبستگی بود. نمونه پژوهش را 200 نفر از دانشجویان علوم پزشکی آبادان تشکیل می دادند که به روش در دسترس انتخاب شدند. ابزارهای گردآوری داده ها شامل مقیاس های گرایش به مواد مخدر (1380)، پرسشنامه تعارض نوجوان با والدین نسخه کوتاه (CBQ) (1979) و مقیاس تجدید نظر شده احساس تنهایی (UCLA) (1980) بودند.
یافته ها: برای تحلیل داده ها از همبستگی ساده و رگرسیون گام به گام استفاده شد. ضرایب همبستگی پیرسون بین تعارض والد فرزند با گرایش به مصرف مواد مخدر 39/0 r = و احساس تنهایی با گرایش به مصرف مواد مخدر 33/0 r = به دست آمده که همگی معنادار می باشند. همچنین نتایج رگرسیون گام به گام نشان داد که تعارض والد-فرزند و احساس تنهایی به طور معنی داری پیش بینی کننده گرایش به مصرف مواد مخدر در بین دانشجویان هستند.
نتیجه گیری: در نتیجه حل تعارضات والدین و فرزندان و همچنین توجه به مسائل فردی دانشجویان می تواند در پیش گیری از اعتیاد و رفتارهای پرخطر آنها مؤثر واقع شود.

کد مقاله 41953
تعداد بازدید 80

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397