• صفحه‌نخست
  • بانک اطلاعات علمی
  • کتابخانه
  • ارتباط با ما
    شماره‌های تماس

    مرکز قم
    تلفـن: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    فکس: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    سامانه‌پیامکی: ۳۰۰۰۱۲۳۰۰۱۱۰۲۰
    خیابان جمهوری، میدان سپاه، بطرف ریل، پلاک ۵۰

    مرکز تهران
    تلفـن: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    فکس: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    بلوارکشاورز،خیابان نادری،ک حجت‌دوست،پ ۵۶
ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان پیش بینی سلامت روانشناختی بر اساس احساس تنهایی و حمایت اجتماعی ادراک شده با نقش واسطه‌ای معنویت در زنان نابارور
تعداد صفحات 9
نویسنده سهند شایسته مهر - لیلا عسگری دوست - احمد ترابی - مریم ثاقب تبریزی - الهام آریا فراز
مشخصات نشریه  سبک زندگی اسلامی با محوریت سلامت شماره 2
تاریخ انتشار تابستان - 1400
محدوده صفحات 100-92
زبان فارسی
کلید واژه حمایت اجتماعی  زنان نابارور  احساس تنهایی  معنویت  حمایت اجتماعی ادراک‌ شده  ناباروری زنان  بهزیستی روان‌شناختی  قم (شهرستان)  ناباروری  سلامت روانی  معنویت زنان  بهزیستی روان‌شناختی زنان  حمایت ادراک شده  
چکیده هدف: ناباروری در واقع یک بحران پیچیده زندگی است که می‌تواند پیامدها و مشکلات روان شناختی بی شماری را به زوجین و مخصوصا زنان نابارور تحمیل کند. پژوهش حاضر، با هدف پیش‌بینی بهزیستی روانشناختی بر اساس احساس تنهایی و حمایت اجتماعی ادراک شده با نقش واسطه ای معنویت در زنان نابارور انجام شد.
مواد و روش ها: پژوهش حاضر از نوع مطالعات کاربردی و از نظر شیوه گردآوری همبستگی بوده است. جامعه آماری شامل کلیه زنان نابارور مراجعه کننده به مرکز فوق تخصص ناباروری جهاد دانشگاهی قم در سال 1399 بود. با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی ساده به تعداد 357 نفر انتخاب شدند. شرکت کنندگان، پرسشنامه استاندارد بهزیستی روان شناختی ریف، احساس تنهایی و حمایت اجتماعی ادراک شده را تکمیل نمودند. جهت تجزیه و تحلیل داده‌های تحقیق از نرم افزارهای SPSS و PLS جهت انجام روش معادلات ساختاری استفاده شده است.
یافته‌ها: تحلیل داده‌ها نشان داد که بین احساس تنهایی و بهزیستی روانشناختی رابطه معکوس معنادار وجود دارد (614/0- R = )، بین حمایت اجتماعی ادراک شده با بهزیستی روانشناختی رابطه مثبت و معنادار وجود دارد ( 597/0 R = )، معنویت رابطه بین احساس تنهایی و حمایت اجتماعی ادراک شده با بهزیستی روانشناختی را واسطه‌گری می‌کند.
نتیجه‌گیری: با توجه به نتایج بدست آمده، کاهش احساس تنهایی و افزایش حمایت اجتماعی ادراک شده زنان نابارور از یک سو و افزایش معنویت آنها از سوی دیگر می‌تواند بهزیستی روان شناختی آنها را افزایش دهد.

کد مقاله 41951
تعداد بازدید 115

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397