• صفحه‌نخست
  • بانک اطلاعات علمی
  • کتابخانه
  • ارتباط با ما
    شماره‌های تماس

    مرکز قم
    تلفـن: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    فکس: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    سامانه‌پیامکی: ۳۰۰۰۱۲۳۰۰۱۱۰۲۰
    خیابان جمهوری، میدان سپاه، بطرف ریل، پلاک ۵۰

    مرکز تهران
    تلفـن: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    فکس: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    بلوارکشاورز،خیابان نادری،ک حجت‌دوست،پ ۵۶
ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان مقایسه همدلی شناختی و عاطفی در کودکان با اختلال رفتاری برونی سازی شده و عادی با در نظر گرفتن نقش جنسیت
تعداد صفحات 11
نویسنده رقیه عبدالرحیم - منصور بیرامی - تورج هاشمی نصرت آباد
مشخصات نشریه  توانمندسازی کودکان استثنایی - انجمن علمی کودکان استثنایی ایران سال 12 شماره 1 پیاپی 34
تاریخ انتشار بهار - 1400
محدوده صفحات 121-111
زبان فارسی
کلید واژه جنسیت  رفتار کودکان  همدلی  دانش‌آموزان دختر  مشکلات رفتاری کودکان  اختلالات برونی‌ سازی‌ شده  کودکان عادی  دانش‌آموزان دوره ابتدایی  اختلالات رفتاری  تبریز  دانش‌آموزان پسر  دختران مقطع ابتدایی  همدلی شناختی  همدلی عاطفی  دانش‌آموزان پسر دوره ابتدایی  کودکان دختر  کودکان پسر  جنسیت طفل  
چکیده هدف از پژوهش حاضر، مقایسه همدلی شناختی و عاطفی (سرد و گرم) در کودکان با اختلال رفتاری برونی‌سازی شده و کودکان عادی با در نظر گرفتن نقش جنسیت بود. روش این پژوهش توصیفی از نوع علی-مقایسه ای بود. جامعه آماری مورد مطالعه کلیه دانش آموزان دوره ابتدایی (سنین 8 تا 12 سال) شهر تبریز در سال تحصیلی 97_ 98 بودند. از این جامعه تعداد 100 کودک مبتلا به اختلالات رفتاری برونی‌سازی شده (50 دختر و 50 پسر) و 100 کودک عادی (50 دختر و 50 پسر) به روش نمونه‌گیری تصادفی خوشه‌ای چندمرحله‌ای با استفاده از پرسشنامه علائم مرضی کودکان (CSI-4) فرم معلم انتخاب شدند. به‌منظور سنجش همدلی شناختی و عاطفی از مقیاس همدلی دادس استفاده گردید. نتایج تحلیل واریانس چند متغیره نشان داد که همدلی شناختی و عاطفی در کودکان مبتلا به اختلالات رفتاری برونی‌سازی شده نسبت به کودکان عادی متفاوت می‌باشد (10/15 F = ، 05/0 > p)، همچنین همدلی شناختی و عاطفی در بین دختران و پسران نیز متفاوت می‌باشد (79/34 F = ، 05/0 > p). با توجه به یافته‌ها نتیجه‌گیری می‌شود همدلی شناختی و عاطفی در کودکان با اختلال رفتاری برونی‌سازی شده ضعیف‌تر از کودکان عادی است و دختران در همدلی شناختی و عاطفی عملکرد بهتری نسبت به پسران دارند. این یافته‌ها به درک بهتر این اختلال و ارائه راهکارهای مختلف درمانی کمک می‌کند.

کد مقاله 41921
تعداد بازدید 203

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397