| عنوان | مقایسه تمایزیافتگی خود، بخشودگی بین فردی و ناگویی خلقی در معلمان زن با رضایت زناشویی بالا و پایین |
| تعداد صفحات | 12 |
| نویسنده |
|
| مشخصات نشریه | دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی مشهد سال 63 شماره 6 |
| تاریخ انتشار | بهمن و اسفند - 1399 |
| محدوده صفحات | 3087-3076 |
| زبان | فارسی |
| کلید واژه | رضایت زناشویی بخشودگی تمایزیافتگی معلمان زن ناگویی خلقی معلمان ابتدایی ناگویی هیجانی رضایتمندی زناشویی زنان تمایزیافتگی خود معلمان متأهل بخشودگی بین فردی منطقه آزاد اروند معلمان زن متأهل |
| چکیده |
مقدمه: رضایت زناشویی می تواند تحت تاثیر عوامل مختلف اعم از فردی و بین فردی باشد. تمایزیافتگی خود، بخشودگی و ناگویی هیجانی می توانند از جمله این عوامل باشند. هدف از انجام این پژوهش، مقایسه تمایز یافتگی خود، بخشودگی بین فردی و ناگویی خلقی در معلمان زن با رضایت زناشویی بالا و پایین بود. روش کار: این پژوهش از نوع علی مقایسهای است. جامعۀ آماری، شامل کلیه معلمان زن متاهل مقطع ابتدایی آموزش و پرورش منطقه آزاد اروند بود که در سال تحصیلی 97-1396 مشغول به خدمت بودند. 200 آزمودنی به عنوان نمونه پژوهش با روش نمونه گیری هدفمند انتخاب شدند و به پرسشنامههای بخشودگی بینفردی (1389)، تمایزیافتگی خود (1998)، مقیاس ناگویی خلقی (1994) و رضایت زناشویی (1989) پاسخ دادند. از آزمون تحلیل واریانس در SPSS-v.16. برای بررسی فرضیه های پژوهش استفاده شد. نتایج: بین دو گروه معلمان زن با رضایت زناشویی بالا و پایین به لحاظ متغیرهای تمایز یافتگی خود (0.01 > P و 7.88 = F)، بخشودگی بین فردی (0.01 > P و 49.53 = F) و ناگویی خلقی (0.01 > P و 15.68 = F) تفاوت معنیداری وجود دارد. نتیجه گیری: بر اساس یافتههای این پژوهش، زنان سطح تمایزیافتگی و بخشودگی بالاتر و نیز ناگویی هیجانی کمتر، تاثیر معناداری بر بهبود رضایت زناشویی معلمان زن متاهل دارد. |
| کد مقاله | 41876 |
| تعداد بازدید | 215 |
|
|
پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظاممند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهشها و کارشناسیهای دینی و پاسخگویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...