• صفحه‌نخست
  • بانک اطلاعات علمی
  • کتابخانه
  • ارتباط با ما
    شماره‌های تماس

    مرکز قم
    تلفـن: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    فکس: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    سامانه‌پیامکی: ۳۰۰۰۱۲۳۰۰۱۱۰۲۰
    خیابان جمهوری، میدان سپاه، بطرف ریل، پلاک ۵۰

    مرکز تهران
    تلفـن: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    فکس: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    بلوارکشاورز،خیابان نادری،ک حجت‌دوست،پ ۵۶
ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان هرزه نگاری سایبری علیه کودکان در سیاست جنایی تقنینی ایران با نگاهی به حقوق انگلستان
تعداد صفحات 21
نویسنده سعید عطازاده - محمود قیوم زاده خالقی - روزبه حسین زاده
مشخصات نشریه  پژوهش‌های اطلاعاتی و جنایی - دانشگاه علوم انتظامی سال 16 شماره 3 پیاپی 63
تاریخ انتشار پائیز - 1400
محدوده صفحات 133-113
زبان فارسی
کلید واژه اسناد بين‌المللی  ایران  انگلستان  جرم‌ انگاری  نظام حقوقی ایران  سیاست کیفری  پورنوگرافی  سیاست جنایی  حقوق انگلیس  سیاست جنایی تقنینی  پورنوگرافی اینترنتی  سیاست تقنینی  سیاست جنایی ایران  مقابله با پورنوگرافی  هرزه نگاری علیه کودکان  
چکیده زمینه و هدف: پورنوگرافی یا هرزه‌نگاری، یکی از مهم‌ترین جرائمی است که علیه اخلاق و عفت عمومی صورت می‌گیرد و تأثیر مستقیمی بر روی خانواده می‌گذارد. این جرم عامل ایجاد بیماری‌های جنسی و روانی زیادی همچون آزار جنسی و تجاوز به عنف است. ناتوانی والدین در کنترل فرزندان به واسطه کمبود آگاهی آن‌ها از رایانه‌ها از یک سو و دسترسی آسان به انواع و اقسام سایت‌های غیراخلاقی از سوی موجب شده که سوءاستفاده از اینترنت به سرعت رنگ و روی اختلال به خود بگیرد. اگرچه هرزه‌نگاری یک کژکاری جنسی با تاریخچه طولانی است اما اینترنت اقدام به آن را علیه کودکان بسیار سهل و آسان نموده است.
روش: روش این تحقیق بر اساس اکثر پژوهش‌های حقوق کیفری به لحاظ هدف کاربردی و به لحاظ شیوه اجرا توصیفی تحلیلی و ابزار گرداوری اطلاعات و داده‌ها اسنادی و کتابخانه‌ای است. سعی بر آن دارد تا با بررسی تطبیقی منابع مرتبط با قوانین ایران و انگلستان و اسناد بین‌المللی وجه تمایز و تشابه این قوانین را در راستای مبارزه با هرزه‌نگاری سایبری کودکان پیدا کند.
یافته‌ها: یافته‌های این پژوهش نشان می‌دهد که قانون‌گذار ایران در برخورد با مرتکبین این جرائم دچار پراکنده‌گویی آن‌ها در بیان مصادیق قانونی آن شده و هر از گاهی در قوانین مختلف به آن اشاره نموده و در هر یک از این متون قانونی آشفتگی در احکام صادره مشاهده می‌شود. اما در قانون انگلستان و اسناد بین‌المللی با دیدی واحد به تعریف این جرم اقدام نموده و انواع مصادیق آن را جرم انگاری و مجازات مشخصی معین نمودند.
نتیجه‌گیری: سیاست‌های جنائی تقنینی اتخاذشده در بیشتر نقاط جهان قانونمندسازی است، این امر نه‌تنها تاکنون نتوانسته هرزه‌نگاری کودکان را مهار کند، بلکه این پدیده روز به روز گسترده‌تر و جهانی‌تر و البته مخرب‌تر با قربانیان بیشتر شده است. مناسب‌ترین راهکار و سیاست جنایی تقنینی در قبال هرزه‌نگاری، جرم‌انگاری و ممنوعیت کامل است تا بتواند با مجازات‌های بازدارنده در کنترل مهار آن موفق عمل نماید.

کد مقاله 41837
تعداد بازدید 147

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397