• صفحه‌نخست
  • بانک اطلاعات علمی
  • کتابخانه
  • ارتباط با ما
    شماره‌های تماس

    مرکز قم
    تلفـن: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    فکس: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    سامانه‌پیامکی: ۳۰۰۰۱۲۳۰۰۱۱۰۲۰
    خیابان جمهوری، میدان سپاه، بطرف ریل، پلاک ۵۰

    مرکز تهران
    تلفـن: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    فکس: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    بلوارکشاورز،خیابان نادری،ک حجت‌دوست،پ ۵۶
ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان بررسی مکالمات خانواده‌های تاب آور در رویارویی با چالش‌های زندگی: یک مطالعه پدیدارشناختی
تعداد صفحات 12
نویسنده قدرت اله زارعان - کیومرث فرح‌بخش - حسین سلیمی بجستانی - عبدالله معتمدی
مشخصات نشریه  مديريت ارتقاي سلامت شماره 3
تاریخ انتشار خرداد و تیر - 1400
محدوده صفحات 135-124
زبان فارسی
کلید واژه پدیدارشناسی  اصفهان  تاب‌‌آوری خانواده  تاب‌آوری  مشکلات زندگی  خانواده تاب‌آور  گفتگو در خانواده  مکالمات خانوادگی  مکالمات حمایتگرانه  مکالمات تسهیل گرانه  مکالمات خوش بینانه  مکالمات راه حل محور  
چکیده مقدمه: مکالمات و گفتگوهای خانوادگی از مهمترین ابزارهای خانواده جهت تقویت انسجام و پیوندهای خانوادگی و نیز مهارت های خانواده جهت روبرو شدن با مشکلات می باشد. هدف پژوهش حاضر تببین محتوای مکالمات خانواده های تاب آور را در مواجهه با چالش های زندگی است.
روش کار: پژوهش حاضر کیفی و به روش پدیدارشناسی می باشد. نمونه ها به روش نمونه گیری شامل 15 خانواده از مراجعین به مراکز مشاوره سطح شهر اصفهان واز طریق معرفی مشاوران این مراکز انتخاب شدند. روش جمع آوری داده ها مصاحبه های نیمه ساختار یافته با سؤالات باز پاسخ بود. برای روایی از روش Lawshe استفاده گردید. برای محاسبه پایایی مصاحبه ها از روش توافق درون موضوعی دو کدگذار (ارزیاب) استفاده شد. تحلیل داده ها با روش Colaizzi انجام گرفت.
یافته ها: تحلیل داده ها منجر به استخراج 34 کد اولیه، 11 طبقه فرعی و 4 طبقه اصلی گردید. طبقات اصلی استخراج شده با عناوین مکالمات حمایتگرانه، مکالمات تسهیل گرانه، مکالمات خوش بینانه، و مکالمات راه حل محور مشخص گردیدند.
نتیجه گیری: هنگام بروز مشکلات، خانواده های تاب آور از مکالمات حمایتگرانه و تسهیل گرانه، خوش بینانه و راه حل محور استفاده می کنند. پیشنهاد می شود این 4 نوع مکالمه برای مواجهه مؤثر تر با چالش ها به خانواده ها و والدین آموزش داده شود.

کد مقاله 41756
تعداد بازدید 147

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397