• صفحه‌نخست
  • بانک اطلاعات علمی
  • کتابخانه
  • ارتباط با ما
    شماره‌های تماس

    مرکز قم
    تلفـن: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    فکس: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    سامانه‌پیامکی: ۳۰۰۰۱۲۳۰۰۱۱۰۲۰
    خیابان جمهوری، میدان سپاه، بطرف ریل، پلاک ۵۰

    مرکز تهران
    تلفـن: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    فکس: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    بلوارکشاورز،خیابان نادری،ک حجت‌دوست،پ ۵۶
ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان اثربخشی درمان شناختی رفتاری بر طرحواره‌های ناسازگار اولیه در زنان با مشکلات زناشویی
تعداد صفحات 11
نویسنده شهناز فرجی - مژگان آگاه هریس - حسین شیبانی
مشخصات نشریه  روان پرستاري - انجمن علمي پرستاري ايران شماره 2 پیاپی 44
تاریخ انتشار خرداد و تیر - 1400
محدوده صفحات 40-30
زبان فارسی
کلید واژه رضایت زناشویی  مشکلات زناشویی  تهران  طرحواره‌های ناسازگار اولیه  سازگاری زناشویی  زنان شهر تهران  رضایتمندی زناشویی زنان  طرحواره‌های ناسازگار  رویکرد شناختی رفتاری  زنان مراجعه کننده به مراکز مشاوره  طرحواره‌های اولیه  
چکیده مقدمه: رضایت زناشویی در تداوم زندگی زناشویی اصلی مهم است و شناسایی عوامل و مداخلات مؤثر در تقویت آن حائز اهمیت است. پژوهش حاضر با هدف اثربخشی درمان شناختی-رفتاری بر طرحواره های ناسازگار اولیه زنان با مشکلات زناشویی انجام شد.
روش کار: پژوهش حاضر نیمه­ آزمایشی با طرح پیش ­آزمون- پس ­آزمون و گروه کنترل بود. جامعه آماری شامل تمامی زنان مراجعه­ کننده به مراکز مشاوره شهر تهران در سال 1398 بود. از این بین تعداد 32 نفر به روش نمونه­ گیری هدفمند و بر اساس ملاک­ های ورود به مطالعه انتخاب و به صورت تصادفی در گروه آزمایش و کنترل قرار گرفتند (16 نفر در هر گروه). گروه آزمایش تحت 12 جلسه 90 دقیقه ­ای درمان شناختی رفتاری قرار گرفت. ابزار جمع­ آوری داده­ ها عبارت بود از پرسشنامۀ طرحوارۀ یانگ و مقیاس سازگاری زناشویی اسپانیر. داده ­ها با استفاده از نرم افزار 21-SPSS و از طریق آزمون تحلیل کوواریانس چند متغیری تحلیل شد.
یافته­ ها: نتایج نشان داد که درمان شناختی-رفتاری در کاهش طرحواره های ناسازگار اولیه در زنان دارای مشکلات زناشویی اثربخش است (05/0 > P).
نتیجه­ گیری: طبق نتایج می­ توان در طراحی برنامه ­های مرتبط با ارتقای سلامت خانواده و روابط زوجین از درمان شناختی رفتاری به عنوان مداخله ­ای مؤثر در بهبود طرحواره های ناسازگار اولیه استفاده نمود.

کد مقاله 41751
تعداد بازدید 103

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397